Samenvatting Capricorn 01 Zagato
- V8 met supercharger, 900 pk en 1.000 Nm sterk
- Achterwielaandrijving en manuele versnellingsbak
- Duitse constructeur, Italiaans design (Zagato)
- Oplage van 19 stuks, 2,95 miljoen euro/exemplaar
- Eerste leveringen gepland voor begin 2026
De elektrificatie van het wagenpark en de overdaad aan vaak generisch vormgegeven SUV's uit China lijken de nostalgische gevoelens aan te wakkeren. Dat zie je niet alleen bij Renault, die ervoor gekozen te hebben hun elektrische auto's in een retromodern jasje te steken, maar ook met modellen zoals de Honda Prelude - die erg gegeerd blijkt bij een wat ouder publiek.

Expertise
Terwijl Europa de particuliere koper in een min-of-meer-betaalbare EV probeert te krijgen en de constructeurs hun stinkende best doen om het aanbod op die wat-trager-dan-verhoopte-vraag af te stemmen, lijkt het segment van de prestigewagens hautain de andere kant op te kijken. Ook daar speelt nostalgie een sleutelrol, welsiwaar op een ander niveau.

En daar probeert nu ook Capricorn op in te spelen. Als leverencier van lichtgewicht onderdelen voor racewagens en vliegtuigen heeft de Duitse fabrikant een heleboel knowhow opgebouwd, maar met een eigen auto proberen ze een nieuwe poot onder hun imperium te zetten. De door Zagato vormgegeven 01 geldt dan ook als het begin van een project dat meerdere supercars moet voortbrengen.
Bugatti Chiron
Zagato zegende de Capricorn 01 met een klassiek lijnenspel dat designinvloeden van de Bugatti Chiron, de De Tomaso P72 en een Ford GT probeert te verenigen. Daarbij verloor het Italiaanse designhuis zich niet in overdreven spoilerwerk, waardoor deze supercar erg verzorgd op het netvlies valt. Het heerlijk vormgegeven interieur oogt zo mogelijk nog aantrekkelijker dan het uit koolstofvezel opgetrokken koetswerk.

De Capricorn 01 Zagato gebruikt een uit op maat gemaakte monocoque uit koolstofvezel, waarbij de Duitse constructeur zijn expertise in de racerij zou aangewend hebben. De ophanging gebruikt dubbele driehoeken, ook Bilstein-dempers en koolstofkeramische remmen zijn van de partij
Lichtgewicht
Het gewicht van de Capricorn 01 Zagato blijft dan ook steken op een knappe 1.200 kilogram. Centraal achterin ligt een V8-krachtbron van Ford-origine, met een supercharger die het vermogen opkrikt naar dik 900 pk. Het maximale koppel van het 5,2 liter-blok bedraagt 1.000 Nm.

Die power wordt op de achterwielen gezet via een manuele versnellingsbak met slechts vijf verzetten. Dat houdt de Capricorn 01 Zagato niet tegen om in minder dan 3 seconden van 0 naar 100 km/u te knallen en even later een topsnelheid ban 360 km/u te halen.
Capricorn bouwt 19 stuks van zijn 01 en de eerste exemplaren zouden begin 2026 rijklaar moeten zijn. Goedkoop is deze supercar met Zagato-design evenwel niet. Reken op 2,95 miljoen euro, zonder lokale taksen.