Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Chevrolet Volt

Geschreven door Olivier Duquesne op 16-09-2008

De definitieve versie van GM's plug-inhybride, de Chevrolet Volt, is klaar en de eerste foto's zijn vrijgegeven.

De Volt is een hybride berline met vier zitplaatsen. Er is bijzonder veel aandacht besteed aan de stroomlijn. De vorm van de zijvleugels, de schorten, de kofferspoiler en de buitenspiegels is bepaald na urenlange studies in de windtunnel. Eveneens om de stroomlijn te verbeteren, is het radiatorrooster gesloten en staan de voor- en achterruit onder een erg scherpe hoek opgesteld. Dankzij al die maatregelen kan de Volt tot 60 kilometer ver rijden op enkel elektrische energie. Wanneer de batterijen uitgeput geraken, begint een verbrandingsmotor stationair te draaien om ze bij te laden, maar na drie uur aan een stopcontact zijn ze ook weer in optimale vorm.

Het interieur van de Volt oogt modern dankzij de enorme middenconsole met daarin onder andere de versnellingspook en een aanraakscherm. Naar verluidt zal voor het interieur keuze zijn uit een erg breed spectrum aan kleuren, verlichtingsmogelijkheden en "unieke aankledingsmogelijkheden" die in geen enkele Chevrolet-berline te vinden zijn. Verder is ook een infotainmentsysteem verkrijgbaar met Bluetooth-verbinding.

Chevrolet noemt de Volt een "voorloper van een nieuw, elektrisch tijdperk in de autowereld door een nieuwe auto te creëren". In de praktijk betekent dit dat de 220 lithium-ioncellen van 16 kWh de elektromotor gedurende 40 miles (64 kilometer) kunnen voeden. Wanneer ze uitgeput geraken, begint een benzinemotor die op bio-ethanol (E85) loopt, te draaien om ze weer op te laden. Daarmee stijgt het rijbereik tot 650 kilometer. De eigenaar moet er dan bij het thuiskomen 's avonds gewoon aan denken om zijn Volt aan het stopcontact te hangen en de volgende ochted kan hij weer met volle batterijen vertrekken. Volgens Chevrolet verbruiken een ijskast en een diepvries meer elektriciteit dan een Volt die elke dag volledig wordt opgeladen.

De elektromotor van de Volt levert het equivalent van 150 pk en 370 Nm, maar zijn topsnelheid is wel begrensd op 160 km/h. De afwezigheid van motorgeluiden zou van het rijden een erg ontspannende ervaring moeten maken. De productie van de Volt voor de Amerikaanse markt gaat eind 2010 van start. Later zou een versie voor Europa volgen en naar alle waarschijnlijkheid volgt ook een Opel-afgeleide met een dieselmotor in plaats van een benzinekrachtbron om de batterijen op te laden.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten