Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Citroën DS4

Geschreven door Olivier Duquesne op 30-08-2010

Met de DS4, een vijfdeursberline met coupé-achtige lijnen, heeft Citroën de tweede telg van zijn nieuwe DS-familie onthuld. Vanaf 2011 is hij verkrijgbaar met vijf motoren.

Na de DS3 is de DS4 het nieuwe 'aparte' model in het gamma van het merk met de visgraten. De vierdeurs heeft een dynamische en verzorgd uiterlijk dankzij een coupé-achtige lijn, chroomafwerking, velgen met een diameter tot 19 duim, achterdeuren waarvan de klinken zijn weggewerkt in het kader van de ruiten en een dakspoiler. Led-dagrijlichten omkrullen de mistlichten vooraan. De Fransman oogt stoer met zijn achterklep die overloopt in de bumper en sterk gewelfde wielkasten. In het interieur van de 4,27 meter lange (6 centimeter minder dan de nieuwe C4), 1,81 meter brede (+ 2 centimeter) en 1,53 meter hoge (+ 4 centimeter) berline kunnen vijf personen plaatsnemen.

De interieurafwerking, de aluminium pedalen en de materialen zijn aangepast aan het 'DS-imago'. Er zijn vijf leercombinaties mogelijk. In de topafwerking, waarbij alles met leer bekleed is, hebben de stoelen een motief dat doet denken aan de structuur van de leren armband van een horloge, net zoals in de concept DS High Rider die de DS4 aankondigde. De aanwezige technologie is geavanceerd, met onder andere de mogelijkheid om de waarschuwingstonen en andere geluiden aan te passen of een massagefunctie in de voorstoelen. Dankzij de enorme voorruit die tot ver in het dak doorloopt is er heel veel natuurlijk licht in het interieur. De DS4 is daarnaast ook praktisch dankzij de aanwezigheid van een 230 Volt-stopcontact in het opbergvak onder de armleuning vooraan.

Onder de motorkap van de DS4 is keuze tussen vijf motoren: drie benzines die in samenwerking met BMW werden ontwikkeld en twee Hdi-dieselmotoren. Het gamma start met de 1.6 Hdi van 110 pk. Die is ook verkrijgbaar als e-Hdi met een stopstartsysteem, een gerobotiseerde versnellingsbak EGS, een intelligente alternator en recuperatie van kinetische energie bij het remmen. De andere Hdi, een tweeliter, levert 160 pk. Bij de benzineversies is er de 1.6 VTi met 120 pk en de 1.6 THP met 150 pk, die al worden gebruikt in de DS3. De topversie is de 1.6 THP 200, een benzinemotor met 200 pk (147 kW) en 275 Nm, die we al kennen uit de Peugeot RCZ. Alle motoren kunnen aan een manuele of gerobotiseerde EGS zesversnellingsbak gekoppeld worden.

De demping van geluid en trillingen kregen speciale aandacht. Daarnaast worden in de DS4 ook lichtgewicht materialen gebruikt. Bovendien is 15 procent van de gebruikte kunststoffen 'ecologisch'. Het onderstel is aangepast voor een meer dynamisch karakter en ESP is standaard. Voor de remmen is het ABS gekoppeld aan EBD (elektronische remkrachtverdeler) en EBA (noodremhulp). Bepaalde uitvoeringen krijgen geventileerde remschijven van 340 millimeter. De speciale klantendienst Freedrive is een optie, net als bij de DS3. De DS4, die wordt voorgesteld aan het publiek tijdens de Mondial de l'Automobile in Parijs van 2 tot 17 oktober 2010, wordt bij ons in april 2011 verwacht.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten