Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Een 'lichtgewicht' Bentley Continental

Geschreven door Olivier Duquesne op 17-06-2014

Bentley brengt een afgeslankte Continental op de markt, de GT3-R, waarvan slechts 300 exemplaren worden gebouwd. Hij wil sportiever zijn dan de V8 dankzij aanpassingen aan de ophanging en de V8-motor.

Bentley neemt deel aan de Blancpain Endurance Series en boekte al een overwinning op Silverstone met een Continental GT3. Daar leiden de Britten nu een straatversie van af in een exclusieve, beperkte reeks. De handgebouwde auto is op punt gesteld door de competitieafdeling van de constructeur en gooit alle discretie overboord, met grote luchtuitlaten op de motorkap, een forse splitter vooraan en een enorme kofferspoiler in koolstofvezel. Alle 300 exemplaren zijn wit met groene accentlijnen op de flanken en het interieur is aangekleed met Belugaleer.

De ingenieurs wilden in de eerste plaats gewicht besparen. Ze hebben 100 overbodige kilo's kunnen schrappen door de achterbank te verwijderen. Er is ook aan de V8-motor gesleuteld, die van 528 naar 580 pk gaat. Ook het koppel gaat erop vooruit, van 680 naar 700 Nm. De achttrapsautomaat kreeg kortere verhoudingen en de sturing is geherprogrammeerd voor een groter verschil tussen de rijmodi Drive en Sport. Nieuw voor een Bentley is dat het achterdifferentieel het koppel vectorieel tussen de achterwielen kan verdelen.

De luchtveren en adaptieve dempers zijn aangepast “om de bestuurder de sensaties te geven die hij in de racewagen zou voelen”. Verder is de stabiliteitscontrole herijkt. Achter de gesmede 21-duimvelgen schuilen Bentleys bekende koolstof- en siliciumremschijven (CSiC), met vooraan een diameter van liefst 420 millimeter en groengelakte zadels met acht zuigers. Achteraan zijn de schijven 356 millimeter groot. De combinatie van de sterkere motor met de korte versnellingsbak en het lage gewicht maken dat de GT3-R in 3,8 seconden naar 100 km/h kan spurten.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten