Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Nieuwe Ferrari SC40 haalt inspiratie bij de legendarische F40

Geschreven door Frédéric Kevers op 20-10-2025

De SC40 is een unieke Ferrari die de technische onderbouw van de 296 GTB combineert met designelementen van de iconische F40.

Samenvatting Ferrari SC40

  • Uniek model van het One-offprogramma
  • Design geïnspireerd door de F40
  • Technische basis van de 296 GTB
  • Plug-inhybride V6 van 830 pk

De alweer uit 1987 stammende F40 doet nog steeds dromen. Ook bij autoverzamelaars die zowat elke Ferrari, Lamborghini of Porsche in de garage hebben staan. Eentje ging in Maranello aankloppen voor een moderne interpretatie, een vraag die uiteindelijk zou resulteren in deze SC40. 

Ferrari SC40

296 GTB-dna

Voor de Ferrari SC40 koost het door Flavio Manzoni geleide designteam voor een retromodern lijnenspel dat enkele typische F40-features (zoals de NACA-inlaten op de flanken en de geïntegreerde achterspoiler) combineert met hedendaagse stijlelementen die de visuele link leggen met moderne modellen zoals de 12Cilindri, de 849 Testarossa en de F80.

Ferrari SC40

De technische basis waarop Ferrari de SC40 zet, is die van de 296 GTB. Dan hebben we het over een midscheeps gemonteerde V6 die een in de versnellingsbak geïntegreerde elektromotor paart aan twee turbo's om het systeemvermogen op 830 pk te brengen. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt 2,9 seconden en de topsnelheid bedraagt 330 km/u.

Ferrari F40-ziel

De Ferrari F40 was een evolutie van de 288 GTO, waarmee Maranello de grenzen van de Groep B-regelgeving opzocht. Voor de aandrijving zorgde een drukgevoede V8 met een cilinderinhoud van 2,9 liter en een piekvermogen van 478 pk, die deze supercar naar een topsnelheid van 324 km/u stuwde.

Ferrari F40

In tegenstelling tot de technologisch geavanceerde Porsche 959 belichaamde de F40 pure passie, waarbij Ferrari de link met de racerij graag benadrukte. Die bloedlijn zou later leiden tot de F50, de Enzo en de LaFerrari. En natuurlijk de recente F80, die het aandrijfgeheel van de Le Mans-winnende 499P recycleert.

 

 

 

 

Web Editor

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten