Samenvatting Ferrari SC40
- Uniek model van het One-offprogramma
- Design geïnspireerd door de F40
- Technische basis van de 296 GTB
- Plug-inhybride V6 van 830 pk
De alweer uit 1987 stammende F40 doet nog steeds dromen. Ook bij autoverzamelaars die zowat elke Ferrari, Lamborghini of Porsche in de garage hebben staan. Eentje ging in Maranello aankloppen voor een moderne interpretatie, een vraag die uiteindelijk zou resulteren in deze SC40.

296 GTB-dna
Voor de Ferrari SC40 koost het door Flavio Manzoni geleide designteam voor een retromodern lijnenspel dat enkele typische F40-features (zoals de NACA-inlaten op de flanken en de geïntegreerde achterspoiler) combineert met hedendaagse stijlelementen die de visuele link leggen met moderne modellen zoals de 12Cilindri, de 849 Testarossa en de F80.

De technische basis waarop Ferrari de SC40 zet, is die van de 296 GTB. Dan hebben we het over een midscheeps gemonteerde V6 die een in de versnellingsbak geïntegreerde elektromotor paart aan twee turbo's om het systeemvermogen op 830 pk te brengen. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt 2,9 seconden en de topsnelheid bedraagt 330 km/u.
Ferrari F40-ziel
De Ferrari F40 was een evolutie van de 288 GTO, waarmee Maranello de grenzen van de Groep B-regelgeving opzocht. Voor de aandrijving zorgde een drukgevoede V8 met een cilinderinhoud van 2,9 liter en een piekvermogen van 478 pk, die deze supercar naar een topsnelheid van 324 km/u stuwde.

In tegenstelling tot de technologisch geavanceerde Porsche 959 belichaamde de F40 pure passie, waarbij Ferrari de link met de racerij graag benadrukte. Die bloedlijn zou later leiden tot de F50, de Enzo en de LaFerrari. En natuurlijk de recente F80, die het aandrijfgeheel van de Le Mans-winnende 499P recycleert.
