Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Ford Ranger

Geschreven door Olivier Duquesne op 28-10-2010

De Ford Ranger is een veelzijdige pick-up met een robuuste look. Bovendien zal hij verkrijgbaar zijn met zowel twee- als vierwielaandrijving. Hij zal wereldwijd worden verkocht.

De Ford Ranger 2012 heeft een nieuw platform, dat gezamenlijk werd ontwikkeld met Mazda, dat eveneens zopas zijn nieuwe pick-up voorstelde, de BT-50, die helemaal geen kloon meer is van de Ranger. Het nieuwe onderstel moet een aangenamer wegcontact en een betere stabiliteit bieden, zonder echter afbreuk te doen aan de terreincapaciteiten. Voor het terreinrijden werd het frame verstevigd en bedraagt de bodemvrijheid 232 millimeter. Bovendien worden alle mechanische elementen van de aandrijfketen beschermd door langsbalken en werd alles wat niet van water houdt, zo hoog mogelijk geplaatst om het doorwaden te vergemakkelijken. Voor wie liever op het asfalt blijft, zal de Ranger echter ook bestaan met alleen achterwielaandrijving.

Deze pick-up, die werd onthuld op het salon van Sydney, mag dan wel compact zijn, hij heeft wel een massieve look. En die indruk van robuustheid zou niet alleen maar schijn mogen zijn. De Ranger heeft namelijk een hoog sleepvermogen en kan in zijn laadbak tot 1.500 kilo vervoeren. Verder beschikt hij over remmen die het fadingverschijnsel zouden beperken en wanneer hij is uitgerust met ESP, heeft hij een antispinsysteem op de vier wielen, een giercontrole, aan antikoprolfunctie en een stabiliteitscontrole voor aanhangwagens.

Ford biedt drie nieuwe motoren in de Ranger, waarvan twee turbodiesels met gemeenschappelijke inspuitbuis. Bij ons zal hij enkel verkrijgbaar zijn met die twee laatste, de viercilinder 2.2 TDCi met 150 pk en 375 Nm en de vijfcilinder 3.2 TDCi met 200 pk en 470 Nm. Beide motoren kunnen worden gecombineerd met een manuele versnellingsbak of een automaat met zes verhoudingen. De versies met vierwielaandrijving zijn uitgerust met een elektronisch bediende transferbak om van de 4x2- naar de 4x4-modus te gaan of omgekeerd, of om de korte verhoudingen in te schakelen.

De Ford Ranger is verkrijgbaar in vier koetswerkversies, met een verzorgde stroomlijn. Zo beperkt het bovenste deel van de bumper de luchtstroming om de weerstand te verminderen. Binnenin zijn vuilbestendige stoelen terug te vinden en, afhankelijk van het type cabine, een twintigtal opbergmogelijkheden. In een koffer onder de achterste plaatsen kunnen gereedschap of elektronische apparaten worden opgeborgen. Het handschoenkastje is voldoende groot om er een laptop in kwijt te kunnen. De Ford Ranger maakt zijn opwachting in Europa in de herfst van 2011.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten