Samenvatting Garagisti & Co GP1 (2026)
- Britse constructeur
- Italiaans design
- Atmosferische V12
- Handbak en achterwielaandrijving
- 25 stuks: 2,83 miljoen euro
Hypercars zoals de Rimac Nevera bewijzen keer op keer hoe groot het prestatiepotentieel van een elektrisch aandrijfgeheel vandaag eigenlijk is, toch was de hang naar analoge sportwagens nooit groter. En op die nostalgische wave probeert Garagisti & Co op in te spelen met de nieuwe GP1.

Zoals je al kon opmaken uit de naar Enzo Ferrari verwijzende inleiding is Garagisti & Co geen Italiaanse, maar een Britse autobouwer. Al zou het lijnenspel van de GP1 wel geïnspireerd zijn door de Lancia HF Stratos Zero uit 1970. De voorzijde oogt wat generisch, maar de achterpartij met ronde achterlichten, opengewerkte diffusor en vier hooggeplaatste uitlaatpijpen oogt bijzonder strak.
Atmosferische V12
De centraal achterin gemonteerde V12 is geen gerecycleerd Ferrari- of Lamborghini-blok, maar een door Italtecnica op GP1-maat gemaakte 6,6 liter-krachtbron die geen supercharger, turbo' of elektrohulp nodig heeft om een vermogen van 800 pk te ontwikkelen. De motor zou tot 9.000 toeren draaien en drijft de achterwielen aan via een handgeschakelde versnellingsbak.

De cockpit van de Garagisti & Co GP1 oogt verrassend delicaat, met een dashboard dat wat doet denken aan dat van de Porsche Carrera GT destijds. De versnellingspook staat erg hoog, bijna naast de bestuurder. Van enige schermen is nauwelijks sprake, de bestuurder krijgt een instrumentarium dat de essentiële informatie toont en dat is het zo ongeveer.
Peperduur
De naam is natuurlijk goed gevonden, want elke link met Ferrari levert je geheid wat interesse op. Toch doet Garagisti & Co verder weinig belletjes rinkelen. De vraagprijs van 2,83 miljoen euro (zonder taksen) lijkt ons dan ook erg stevig, zelfs voor een analoge supercar met atmosferische V12, handbak en achterwielaandrijving. Al was het maar omdat de concurrentie zo groot is.

Garagisti & Co is volop bezig met de ontwikkeling van de GP1, een typebenaming die suggereert dat er ook aan een GP2 en een GP3 gedacht wordt. De oplage zal beperkt worden tot 25 stuks, maar het is niet duidelijk wanneer het eerste exemplaar rijklaar zou kunnen zijn. De GP1 zou zich voor het eerst laten bewonderen tijdens de Monterey Car Week in Californië.
Alweer een beloftevolle supercar, die onze nostalgische gevoelens prikkelt met zijn "ouderwetse" aandrijfgeheel. Hopelijk krijgt het verder onbekende Garagisti & Co dit project ook rond, zodat de GP1 meer blijkt dan een zoveelste wensdroom.
Bron: Classic Driver