We zappen even vijf jaar terug. Eveneens eind juli kondigt Mitsubishi aan dat het Europa tegen 2022 wil verlaten. De Japanners zitten op dat moment in vieze papieren, verlies dat enkel maar rechtgezet kan worden middels een stevige reorganisatie. En dat betekent een noodgewongen vertrek uit het Oude Continent.
Een dik jaar later lijkt het merk al enigszins terug te keren op zijn stappen. 'Bepaalde markten' binnen Europa zullen wel nog worden bediend. Met name in Frankrijk en Nederland kunnen nog nieuwe Mitsubishi's worden besteld, al zijn dat niet veel meer dan gerebadgde Clio's (Mitsubishi Colt) en Capturs (Mitsubishi ASX).
De nieuwe Outlander die in 2024 de rangen komt vervoegen, is technisch dan weer nauw verwant met de Nissan X-Trail, zij het dat Mitsubishi zich hier wel de moeite heeft getroost te voorzien in een eigen design voor zowel de buiten- als de binnenkant.

Nieuw gamma
Bij zijn rentree laat Mitsubishi trouwens die Colt thuis. Het merk wil zich focussen op de booming business in ons land, de SUV's verspreid over het B-, C- en D-segment. Vanaf september, als de nieuwe showrooms hun deuren openen, zal je daar in eerste instantie de ASX en de Outlander aantreffen.
Eind 2025 komen daar vervolgens de Grandis - wat alweer niet meer is dan een Renault Symbioz-met-Mitsubishi-logo, en de Eclipse Cross - een herwerkte Renault Scenic E-Tech - bij.
Mitsubishi haast zich wel om te zeggen dat het alleen maar geëlektrificeerde modellen aan zal bieden. (Mild) hybrides in het geval van de ASX en Grandis over de plug-inhybride-aandrijving van de Outlander tot een volwaardige EV in de vorm van de Eclipse Cross.
Prijzen zijn er - uiteraard - nog niet, net zomin we al weten waar en hoeveel dealers Mitsubishi in ons land zal hebben. Wel geweten, is dat de Eclipse Cross zijn officiële wereldpremière zal vieren op het Autosalon van Brussel. Wat dus ook meteen bevestigt dat de Japanners er een stand zullen hebben.