Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / CES 2018 – Hyundai Nexo: SUV op waterstof

Verwachte lancering : 01-12-2018

Geschreven door Olivier Duquesne op 09-01-2018

Hyundai’s nieuwe waterstof-SUV heet Nexo. De Koreaanse constructeur heeft alle details van de auto onthuld tijdens de CES in Las Vegas.

De Hyundai ix35 Fuel Cell wordt vervangen door de Nexo. De nieuwe waterstof-SUV legt de lat veel hoger op het vlak van prestaties, comfort en rijbereik. Zo kan de Nexo bijna 600 kilometer rijden (592 kilometer) op een volle lading van 5 tot 6 kilo waterstof in zijn drie reservoirs, daar waar zijn voorganger zich tot 400 kilometer beperkte. De elektromotor wint een paar kW en gaat van 100 kW (136 pk) naar 120 kW (163 pk). Verder meldt Hyundai dat het koppel is gestegen met 95 Nm tot 395 Nm zodat de (nagenoeg geruisloze) rijervaring nog soepeler verloopt. Bovendien is de Nexo uitgerust met een voorverwarming zodat hij bij extreem lage temperaturen toch in minder dan 30 seconden kan opstarten. Ook de koeling is efficiënter. Daardoor is hij inzetbaar bij omgevingstemperaturen van -30 tot 50 graden Celsius.

Semizelfstandig

De Nexo is voor Hyundai een echt technologisch laboratorium. Zo heeft hij bovenop de traditionele buitenspiegels ook nog een achteruitkijkcamera. Wanneer je inhaalt van of rijstrook wisselt, geeft het centrale scherm weer wat er achter en naast het voertuig gebeurt, met een bredere kijkhoek dan wat de buitenspiegels kunnen bieden. Verder heeft de auto een snelwegrijhulp (HDA), die de gegevens combineert van het navigatiesysteem met een spoorassistent en een dynamische snelheidsregelaar. De SUV kan zich ook autonoom met een afstandsbediening parkeren zonder dat er iemand aan boord zit.

Minder dan 10 seconden

De Nexo staat op een nieuwe, specifieke architectuur voor een betere integratie van de verschillende elementen. Zo passen de batterijen in de koffer zonder dat de binnenruimte daar onder te lijden heeft. De 4,56 meter lange Koreaan heeft lichtere waterstoftanks dan voordien die meer kunnen opslaan. Tanken duurt slechts 5 minuten, dus ongeveer even lang als wanneer je diesel of benzine tankt. Dankzij een verbeterde aandrijflijn is de auto ook performanter, ondanks een meer compacte elektromotor. Zo sprint hij van 0 naar 100 km/h in 9,5 seconden, terwijl de ix35 FCEV nog 12,5 seconden nodig had voor dezelfde oefening. Dit jaar wordt komt de Nexo verkrijgbaar op bepaalde markten waar de waterstofinfrastructuur dat toelaat.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten