Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Jaguar XKR-S

Geschreven door Olivier Duquesne op 04-03-2008

Jaguar profiteert van het salon van Genève om een sportieve beperkte reeks van de XKR voor te stellen. De XKR-S pakt vooral uit met verbeteringen aan het onderstel.

De XKR-S is enkel verkrijgbaar als coupé. Hij behoudt de volledig van aluminium vervaardigde drukgevoede V8 van 4,2 liter, waardoor zijn specificaties nauwelijks veranderen. Alleen ligt de begrensde topsnelheid iets hoger. De stroomlijn werd echter onder handen genomen met het oog op een betere luchtweerstandcoëfficiënt en een betere neerwaartse druk. De actieve gestuurde ophanging CATS werd volledig aangepast, net als de stuurbekrachtiging en vooral het remsysteem, dat bijzonder bijtgraag is. De XKR-S heeft zelfs de krachtigste remmen die ooit werden gemonteerd op een standaard Jaguar. Verder laten de verlaging van de ophanging met 10 millimeter en de twintigduimvelgen van gesmeed lichtmetaal geen twijfel bestaan over de roeping van het model. Er zullen slechts 200 exemplaren worden gebouwd van de XKR-S, die uitsluitend zal worden aangeboden in Europa.

Meer details

De XKR-S behoudt de volledig van aluminium vervaardigde, drukgevoede V8 van 4.2 liter met vier bovenliggende nokkenassen die 416 pk ontwikkelt. Zijn topsnelheid ligt echter 30 km/h hoger. Met een top van 280 km/h is hij de snelste in serie geproduceerde Jaguar sinds de supersportieve XJ220, al is dat nog altijd elektronisch begrensd. De sprint van 0 à 100 km/h legt hij af in 5,2 seconden, net als de XKR. Deze beperkte reeks behoudt ook de sequentiële zestrapsautomaat met paddels aan het stuur om de paardenkrachten en het bijbehorende koppel van 560 Nm onder controle te houden. Verder werd een semi-actief uitlaatsysteem voorzien dat een rauwere klank produceert.

Het remsysteem is hetgene dat de XKR-S het meest onderscheidt van de gewone XKR. Dat werd ontwikkeld in samenwerking met Alcon, de Britse specialist in competitieremsystemen. Hiervoor werden duizenden testkilometers afgelegd, zowel op de openbare weg als op de Nürburgring. Het remsysteem omvat vooraan schijven van 400 millimeter en achteraan van 350 millimeter. De schijven zijn niet alleen geventileerd, maar ook voorzien van groeven, om het water af te voeren en de blokjes schoon te houden. De lichte zadels uit één stuk beschikken over zes zuigers vooraan en vier achteraan.

De XKR-S kreeg ook een flink aangepaste ophanging en stuurinrichting. Het volledig van aluminium vervaardigde koetswerk rust op een gestuurde CATS-ophanging met driehoeken op de vier wielen. De afstelling werd grondig aangepast. De XKR-S heeft ook recht op nieuwe veren, nieuwe antirolstangen en specifieke schokdempers. Ten slotte heeft de tandheugel een directere ontdubbelingsverhouding.

De Jaguar XKR-S onderscheiden van een XKR is niet zo moeilijk. Om te beginnen heeft de XKR-S rode remklauwen. Verder heeft hij vooraan een deflector, zijn de koetswerkdrempels aangepast, heeft hij een andere achterspoiler, een specifieke achterbumper en lichtmetalen twintigduimvelgen Vortex. Maar de beperkte reeks is ook te herkennen aan de metaallak Ultimate Black met contrasterende afwerking voor het radiatorrooster, de deurdrempels, de zijdelingse ventilatieopeningen en de achterste bumperspoiler.

Het interieur is erg weelderig. Jaguar koos voor een leder met zachte korrel, dubbele stiknaden, houtwerk in Piano Black en een dakbekleding in Charcoal Alston. Het audiosysteem Bowers & Wilkins met versterker van 525 watt is navenant. De Kevlar luidsprekers voor middentonen en de tweeters van aluminium werden speciaal ontworpen en aangepast aan de akoestiek van de XK.

Vanaf deze zomer zullen tweehonderd Europese klanten, waarvan tien in België en Luxemburg, voor ongeveer 120.000 euro kunnen genieten van deze beperkte reeks. Het orderboekje zal wellicht al gevuld zijn nog voor het salon van Genève zijn deuren sluit.

Foto's : Sébastien Mauroy, Newspress & Constructeurs

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten