Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Dacia-prijzen voor de nieuwe, volledig elektrische Leapmotor B05?

Geschreven door Klaas Janssens op 09-09-2025

En dat is vier. Na de compacte T03 en SUV's zoals de B10 en de C10 is het de beurt aan deze Leapmotor B05 om de Europese markt te veroveren. En daarbij belooft vooral zijn lage prijs een troefkaart te worden.

Samenvatting Leapmotor B05

  • Europese versie van de Lafa 5
  • 4,43 meter lange vijfdeurshatchback
  • Elektromotor van 218 pk
  • Accupakket van 67,1 kWh
  • Leap 3.5-architectuur

Het onder de hoede van de Stellantis-groep opererende Leapmotor heeft zijn vierde voor de Europese markt bedoelde model voorgesteld op de IAA Mobility in München. Het gaat om een elektrische aangedreven, opvallend conventioneel vormgegeven hatchback met vijf deuren en een koetswerklengte van 4,43 meter. Volledig nieuw is die Leapmotor B05 niet, want in China is dit model reeds op de markt als Lafa 5.

LEES OOK Review Leapmotor B10

De B10 achterna

Officiële gegevens voor de B05 ontbreken, maar dankzij die Lafa 5 kunnen we ons wel een helder beeld vormen van de bouwstenen waaruit deze Leapmotor opgetrokken is. Het Leap 3.5-platform met een wielbasis van 2,74 meter is hetzelfde als dat van de B10, waarmee de B05 een heleboel componenten deelt.

Leapmotor B05

En als we die redenering doortrekken naar de aandrijflijn, dan hebben we het over een 218 pk sterke elektromotor die zijn energie haalt uit een accupakket van 67,1 kWh. Ook naar de prijs durven we gokken: de B10 wordt in België verkocht voor 28.400 euro, deze B05 zou nog wat goedkoper moeten worden. En dus bijzonder scherp geprijsd zijn, zo tegenover een Opel Astra Electric (vanaf ca. 40.000 euro) of een VW ID.3 (vanaf ca. 34.000 euro)...

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten