Samenvatting Renault Clio 6 (2026)
- Atletischer en dynamischer design, met coupé-achtige proporties
- Dashboard met dubbele OpenR-schermen (tot 10,1”) en Google-integratie
- Hybride topmotorisatie: E-Tech full hybrid 160 pk met 89 g/km CO₂ en tot 1.000 km rijbereik.
- Tot 29 rijhulpsystemen, inclusief adaptieve cruisecontrol en 360°-camera.
- Lancering begin 2026: marktintroductie gepland op het Autosalon van Brussel
De Renault Clio van de zesde generatie neemt de nieuwe designtaal van Renault over, die de toekomstige lijn van het merk aankondigt: scherpe lijnen, langere motorkap, indringende LED-verlichting en dynamische proporties die doen denken aan een compacte coupé.

De Renault Clio groeit met 67 mm in lengte (tot 4,12 m) en 39 mm in breedte, terwijl de hoogte slechts met 1 cm toeneemt. Daarmee is hij een van de grootste modellen in zijn segment. De sportieve uitstraling wordt benadrukt door velgen tot 18” en een achterzijde met vier afzonderlijke lichtunits.
Er zijn zeven koetswerkkleuren beschikbaar, waarvan twee nieuw: Rouge Absolu en Vert Absolu. Het CMF-B-platform blijft ongewijzigd, hetzelfde dat ook onder de Captur, Arkana en Dacia Sandero ligt.
OpenR Linkg met Google
Binnenin maakt de Clio 6 een sprong voorwaarts. Het dashboard is volledig hertekend, met duurzame materialen en instelbare sfeerverlichting. Het dubbele OpenR-scherm (tot 10,1”), deels naar de bestuurder gericht, introduceert het OpenR Link-systeem met Google (Maps, Assistant, Play Store) – een primeur in dit segment.

Android Auto en Apple CarPlay werken draadloos, en er is een inductielader voorzien. Klanten krijgen 2 GB data per maand (gedurende 3 jaar), goed voor bv. 40 uur muziekstreaming en tot 3 uur video. De kofferruimte meet 391 liter, met een lagere laaddrempel voor meer gebruiksgemak.
Motorisaties: hybride topversie
De blikvanger is de full hybrid E-Tech 160 pk: 89 g/km CO₂, gemiddeld 3,9 l/100 km, tot 80% elektrisch rijden in de stad en een rijbereik tot 1.000 km. De aandrijving combineert een 1.8 viercilinder op Atkinson-cyclus met twee elektromotoren en een speciale transmissie met 4 (thermische) + 2 (elektrische) verhoudingen.

Daarnaast is er een instapmotor: de benzine TCe 115 pk, met handgeschakelde of EDC-automaat. In België wordt de Eco-G LPG-variant (wel in Frankrijk) niet aangeboden. Een 100% elektrische Clio staat niet op de planning – dat blijft voorbehouden aan de Renault 4 en 5 E-Tech Electric.
Veiligheid en rijhulpsystemen
De Clio 6 biedt tot 29 ADAS-systemen: onder meer intelligente adaptieve cruisecontrol, automatische noodrem ook achteruit, HD 360°-camera en uitstapwaarschuwing voor inzittenden. Nieuw zijn Safety Score en Safety Coach, beide bekroond voor hun bijdrage aan verkeersveiligheid.

Voor België zijn er vier uitvoeringen (drie in Frankrijk): Génération, Évolution, Techno en Esprit Alpine. De basisversie Génération is al royaal uitgerust met o.a. adaptieve cruisecontrol en automatische noodrem. Voor OpenR Link met Google moet je minstens naar het derde niveau, Techno. De Esprit Alpine-topversie biedt extra’s zoals Alcantara-inleg, aluminium pedalen en unieke 18”-velgen.
Autosalon Brussel 2026
De Clio 6 wordt gebouwd in Bursa (Turkije), waar al meer dan 5 miljoen eenheden van het model van de band rolden. Bestellingen openen vanaf oktober, met een marktintroductie begin 2026, waarschijnlijk tijdens het Autosalon van Brussel. Prijzen voor België zijn nog niet bekend.