Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Officieel: Alfa Romeo 33 Stradale: V6- of EV-supercar met retrosausje

Geschreven door Kevin Kersemans op 31-08-2023

Alfa Romeo heeft de 33 Stradale voorgesteld, een supercar die knipoogt naar de Tipo 33 uit de jaren 60 en die zowel wordt gebouwd met een benzine-V6 als volledig elektrisch. De productie wordt wel beperkt tot... 33 stuks. En die zijn allemaal al verkocht.

We wisten al een tijdje dat Alfa Romeo op een nieuwe supercar zat te broeden die zich zou baseren op de Maserati MC20, en nu is hij er. Alleen heet hij niet 6C zoals we oorspronkelijk dachten, maar 33 Stradale. Een knipoog naar de legendarische Tipo 33 uit de jaren 60, en naar het aantal exemplaren dat de Italianen van deze 'fuoriserie' gaan bouwen. Dat zal overigens niet gebeuren bij Alfa Romeo zelf, maar wel bij koetswerkbouwer Touring Superleggera.

LEES OOK – Alfa Romeo bereidt een limited edition supercar voor

Aan de buitenkant is de verwantschap met zijn illustere voorvader overduidelijk. Het nieuwe model neemt zelfs naar de boven scharnierende deuren over. De techniek die onder dat nostalgische kleedje schuilt, is echter bijzonder eenentwintigste-eeuws, want afkomstig van de Maserati MC20 en de GranTurismo Folgore.

Nettuno-V6 of elektrisch

De Alfa 33 Stradale wordt namelijk zowel gebouwd met centraal achterin de Nettuno-biturbo-V6 van het merk uit Modena als met het elektrische aandrijfgeheel van de GranTurismo Folgore. In dat eerste geval spreken we dan over een vermogen van 620 pk, in het tweede over 750 – in beide gevallen 10 pk minder dan bij Maserati, een hiërarchische kwestie wellicht.

Alsof het erom gedaan is om de cijfers te doen kloppen, vermeldt Alfa Romeo een topsnelheid van 333 km/u, een tijd van "minder dan 3 seconden" om op te trekken van 0 tot 100 km/u en een afstand van "minder dan 33 meter" om vanaf die snelheid opnieuw tot stilstand te komen. Het is echter niet duidelijk of die cijfers betrekking hebben op de V6-versie of op de elektrische variant. Wel weten we nog dat de V6 wordt gecombineerd met een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling en acht verhoudingen, en dat de elektrische variant een geschat WLTP-rijbereik van 450 km zou hebben.

Lichte materialen

De Alfa Romeo 33 Stradale doet een beroep op heel wat lichte materialen: hij staat op een H-frame van aluminium, de zelfdragende structuur is van koolstofvezel en de dakstructuur gebruikt een combinatie van die materialen. De achterruit is dan weer van polycarbonaat, wat lichter is dan glas. Het remsysteem (by wire en van Brembo) omvat koolstofceramische, geventileerde en geperforeerde schijven, terwijl de remklauwen uit één stuk van aluminium zijn (de voorste met zes, de achterste met vier zuigers).

De ophanging bestaat uit dubbele driehoeken en actieve schokdempers. Het sculpturale koetswerk werd zo aerodynamisch mogelijk gemaakt zonder te moeten terugvallen op actieve systemen of opzichtige spoilers allerhande. Zo vervullen de armen van de buitenspiegels ook een rol in het geluiden van de luchtstroom naar de zijdelingse luchtinlaten.

Tributo of Alfa Corse

Voor het interieur kunnen de 33 klanten kiezen uit twee stijlen: Tributo, met twekleurig leder en aluminium (een eerbetoon aan de 33 Stradale uit 1967 die in het Alfa Romeo-museum in Arese staat), of Alfa Corse, met koolstofvezel en alcantara. In beide gevallen is er echter sprake van een zeker minimalisme, om de aandacht niet te veel af te leiden van de rij-ervaring. Zo bevinden zich op de middenconsole slechts een beperkt aantal bedieningselementen – net als in een cockpit van een vliegtuig bevinden ze zich op verschillende niveaus, in de lage middenconsole en op een hoger niveau, in de centrale bekleding aan de binnenkant van het dak.

Ook het stuurwiel (met spaken van aluminium in de Tributo en van koolstofvezel in de Alfa Corse) is niet bezaaid met knoppen. Erachter bevinden zich natuurlijk wel aluminium schakelpeddels – of toch in de versie met verbrandingsmotor. Recht voor de bestuurder bevindt zich een display met een 3D "telescoop"-design. Zoals gezegd zullen dus slechts 33 eigenaars ervan kunnen genieten. Hoeveel zij voor hun exemplaar hebben moeten betalen, is niet bekend, maar in ieder geval is de volledige productie al uitverkocht...

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten