Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Officieel: de nieuwe Range Rover Evoque (2018)

Verwachte lancering : 30-03-2019

Geschreven door Alain Devos op 22-11-2018

Acht jaar na de eerste generatie, heeft Land Rover nu de nieuwe Evoque gepresenteerd. Hij is praktischer, meer luxe en blijft vaardig genoeg in het terrein.

Het uiterlijk van de nieuwe Range Rover Evoque is niet zo veel veranderd. Hij lijkt nog altijd op de eerste, maar dan met enkele Velar-invloeden. Vergis je niet, zowat elk onderdeel van de auto is nieuw. Met uitzondering van de wel overgenomen deurscharnieren. Gebleven zijn de oplopende gordel- en aflopende daklijn, die combinatie moet voor een wat coupé-achtige look zorgen. Voorlopig toont Land Rover wel enkel een vijfdeurs, of de driedeurs en cabrio terugkomen is nog niet zeker. Vooraan zijn er Matrix-koplampen, alle lichtblokken hebben leds. Leuke details zijn de in de deuren ‘verzonken’ klinken en (in optie) de afwerking met koperen accenten of sportieve R-Dynamic-versieringen.

Ruimer en meer luxe

Ondanks zowat ongewijzigde buitenafmetingen is er wel een 2,1 centimeter langere wielbasis, die zorgt voor een iets ruimer interieur. Er is extra knieruimte voor de passagiers achterin en de laadruimte van de bredere koffer nam toe met zo’n 10% tot 591 liter. Er is nu zelfs plaats voor golfclubs. Met neergeklapte achterbank (40/20/40) kan je tot 1.383 liter in de auto kwijt. Ook de bergvakken vooraan bieden aanzienlijk meer stouwruimte, met zelfs plek voor een grote drankfles onder de armsteun.

Natuurlijk is er ook nog oog voor het design van de binnenruimte, die nu nog meer luxe en hightech overkomt. Voor de bekleding zijn er naast het onvermijdelijke leder ook verschillende alternatieven met gerecycleerde stoffen. De infotainment wordt voorzien door het Touch Pro Duo-systeem, bekend van de andere Range Rovers. Ook het dashboard is nu volledig digitaal. Met Smart Settings, die gebruik maakt van artificiële intelligentie, leert de auto de voorkeuren (via zijn of haar telefoon) van de bestuurder kennen en past hij desgewenst automatisch de positie van het stuur en de stoel, de afstelling van de airco en zelfs de muziek aan.

Eerste Land Rover met 48 volt

De Britten laten nog niet in al hun kaarten kijken, wel al zeker is dat er naast klassieke benzine- en dieselmotoren van de Ingenium-familie met vier én drie cilinders ook verschillende hybride varianten komen. De van bij de lancering verkrijgbare MHEV is een zogeheten mild hybrid met een van een geïntegreerde starter-generator voorzien 48-voltsysteem, een première voor het merk. Bij snelheden lager dan 17 km/u wordt de motor uitgeschakeld zodra de bestuurder het rempedaal raakt. Als hij dan terug accelereert, wordt de opgeslagen kinetische energie gebruikt om de motor te ondersteunen en aldus het brandstofverbruik wat te drukken. Tot gemiddeld 5,7 liter per 100 kilometer, goed voor een CO2-uitstoot van 149 gram per kilometer. Een plug-inhybride is ook voorzien, zij het pas over zowat een jaar.

Op het terrein

De nieuwe Evoque komt met Terrain Response 2, dat erft hij van zijn grote broers uit de Range Rover-familie. Het systeem met de modi comfort, zand, gras/gravel/sneeuw en modder/rotsen heeft ook een Auto-functie die automatisch de aard van de ondergrond detecteert en de sep-up aanpast. Je kan nu door water tot een hoogte van 60 centimeter waden, een winst van 10 centimeter. Met de optionele Wade Sensing meten ultrasonische sensoren heel accuraat de diepte van de plas of rivier waar je doorrijdt, zodat je toch nog tijdig de achteruitversnelling kan inschakelen als het wat link wordt.

Om dikke stenen of, we zeggen maar iets, voorbumpers van geparkeerde auto’s beter te kunnen spotten introduceert Land Rover ook het Ground View-systeem op de nieuwe Evoque. Die maakt de motorkap en alle mechaniek eronder als het ware doorzichtig, door via de met camera’s in de grille en op de buitenspiegels gemaakte beelden op het bovenste scherm in de middenconsole te tonen wat er zich net voor en deels onder de auto bevindt. Als kers op de taart kan je met een druk op de knop de binnenspiegel transformeren in een camerabeeld, als de koffer te vol zit of als het gezicht van een lange passagier achterin het zicht blokkeert.

De nieuwe Range Rover Evoque kan nu al besteld worden, leveringen beginnen vanaf eind maart. Een Belgische prijs is nog niet bekend.

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten