Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Officieel: Pininfarina B95 is dakloze elektrische supercar

Geschreven door Kevin Kersemans op 18-08-2023

Op de Monterey Car Week heeft Automobili Pininfarina de B95 voorgesteld. Er zullen 10 exemplaren worden gebouwd van deze 1.900 pk sterke elektrische roadster die in minder dan twee seconden optrekt van 0 tot 100 km/u.

Het is een drukke zomer bij Automobili Pininfarina. Op het voorbije Goodwood Festival of Speed toonde het Italiaanse bedrijf de Battista Edizione Nino Farina, een speciale editie van zijn op de Rimac Nevera gebaseerde elektrische hypercar Battista, en enkele weken geleden raakte bekend dat het op de Monterey Car Week de Pura Vision zou tentoonstellen, een conceptcar voor een elektrische luxe-SUV die zou moeten leiden tot een productiemodel.

Allebei die modellen zijn aanwezig op het Amerikaanse autofeestje, maar Pininfarina bracht nog een verrassing mee in de vorm van deze Pininfarina B95, een eveneens volledig elektrische roadster met twee zitplaatsen die qua stijl duidelijk elementen van de Pura Vision overneemt, maar een totaal andere auto is. De B in zijn naam staat overigens voor 'barchetta', zoals dit soort voertuigen in het Italiaans worden genoemd, de 95 verwijst naar het 95-jarige bestaan van het designhuis Pininfarina in 2025, het jaar waarin de B95 in productie zou moeten gaan.

1.900 pk

Net als de Battista en de Pura Vision neemt de B95 het aandrijfgeheel van de Rimac Nevera over, wat betekent dat hij dankzij vier elektromotoren (één per wiel) kan rekenen op een frisse 1.900 pk in de meest extreme rijmodi – er zijn er vijf: Calma, Pura, Energica, Furiosa en Carattere. Dat vermogen doet hem in "minder dan twee seconden" optrekken van 0 tot 100 km/u en geeft hem een topsnelheid van "meer dan 300 km/u". Dat laatste is minder dan de Pininfarina Battista en de Rimac Nevera, die respectievelijk een top van 349 en 412 km/u claimen, maar de sensaties zullen des te groter zijn omdat de B95 geen dak heeft.

Een voorruit heeft hij trouwens ook niet, maar hij is wel uitgerust met twee door jachtvliegtuigen geïnspireerde zogenaamde aero screens die elektrisch hoger of lager geplaatst kunnen worden om het comfort van de beide inzittenden te vrijwaren. Wie zeker wil zijn om bij die supersonische snelheden geen insecten in zijn gezicht te krijgen, zal trouwens bijpassende helmen kunnen bestellen.

Unieke exemplaren

Van de B95 zullen slechts 10 exemplaren worden gebouwd (met de hand), met voldoende personaliseringsmogelijkheden om ervoor te zorgen dat elk exemplaar uniek zal zijn – dat is ook wel een vereiste in dit hyperexclusieve marktsegment. Het exemplaar dat wordt getoond op de Monterey Car Week is uitgevoerd in Bronzo Superga in combinatie met Giallo Arneis, terwijl op de bult achter de bestuurder de cijfers '95' zijn aangebracht.

Het interieur ziet er bijzonder uitnodigend uit, al doet het sterk denken aan dat van de Battista, met zijn drie schermen. Ten slotte nog enkele minder spannende cijfers: de B95 gebruikt een T-vormige lithium-ionbatterij van 120 kWh die aan een snellader tot 270 kW kan verteren en dan in 25 minuutjes moet kunnen worden opgeladen van 20 tot 80%. Om het gewicht van de batterij te compenseren wordt uiteraard uitgebreid gebruikgemaakt van koolstofvezel en aluminium.

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten