Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Pagani Huayra R Evo: Codalunga R voor circuit

Geschreven door Frédéric Kevers op 12-02-2024

Pagani komt met een nieuwe variant van de Huayra: de R Evo combineert het hondsbrutale karakter van de Huyara R met de prachtige lijnen van de Huyara Codalunga in een ultieme circuitversie.

Terwijl de normale Pagani Huayra de fakkel al heeft doorgegeven aan de Pagani Utopia, blijft de in Italië gevestigde Argentijnse supercarspecialist maar speciale versies van de Huayra uitbrengen. Helemaal verrassend is dat niet echt, want we zagen exact hetzelfde scenario met de Zonda, toen die destijds werd afgelost door de Huayra. Maar daar gaan we niet moeilijk over doen, integendeel.

De jongste in het rijtje is dus deze Pagani Huayra R Evo – jawel, een evolutieversie van de Huayra R. Waarbij de aanpassingen hem zowat overal zitten: zowel qua mechaniek als qua aerodynamica of esthetiek.

Technische kenmerken Pagani Huayra R Evo

De Pagani Huayra R Evo heeft centraal achterin de door HWA ontwikkelde V12 uit de Huayra R liggen, zij het in een tot 900 pk (+ 50 pk) en 770 Nm (+ 20 Nm) opgekietelde variant. De atmosferische zesliter mag ook net wat langer doorgaan voor de toerentalbegrenzer ingrijpt: de rode zone begint bij 9.200 o/m, nog eens 200 toeren hoger.

Als versnellingsbak doet nog altijd een sequentiële zesbak dienst, eveneens van HWA-makelij. Hij weegt maar 80 kilogram en draagt bij tot de stijfheid van het geheel, doordat hij rechtstreeks aan motor en koetswerkstructuur is bevestigd. Al het vermogen gaat zoals vanouds naar de achterwielen.

2024 Pagani Huayra Evo R

Aangezien de Pagani Huayra R Evo puur voor circuit is bestemd, zijn negentienduimers vooraan en de twintigduimvelgen achteraan geschoeid met Pirelli PZero-slicks. Achter die velgen gaan koolstof-ceramische remmen schuil, terwijl de ophanging gebruikmaakt van dubbele driehoeken van gesmeed aluminium, gekoppeld aan adaptieve schokdempers, inclusief een zogenoemde heave-demper, een oplossing uit de racerij waarmee je de koetswerkhoogte – en daarmee ook de aerodynamica beter onder controle kunt houden.

Pagani Huayra R Evo: race-aerodynamica

Nog meer dan door zijn extra power onderscheidt de Pagani Huayra R Evo zich namelijk door zijn uitgekiende aerodynamica. Zo neemt hij de longtail over van de Huayra Codalungamet een achteroverhang die 7,5 duim (19 centimeter) werd uitgerekt. En daar blijft het niet bij: ook vooraan is deze Italiaanse hypercar langer, dankzij een grotere splitter. Let ook op de ‘rugvin’ op het dak, die doorloopt over de motorkap en de stabiliteit moet verbeteren.

2024 Pagani Huayra Evo R

Het dak zelf bestaat nog altijd uit twee panelen die kunnen worden verwijderd, zodat je je circuitrondjes onder de blote hemel kunt afwerken – volgens Pagani ervaar je op die manier het Indycar-gevoel (zeg maar de Amerikaanse F1-tegenhanger). Voeg daar nog de kleine vleugeltjes voor de voorwielen aan toe, en Pagani claimt dat de downforce met 45 procent is verbeterd ten opzichte van de Huayra R.

Pagani Huayra R Evo: even snel als een LMP2

Dankzij het extra vermogen, de hogere neerwaartse druk en de verbeterrde ophanging kan de Huayra R Evo volgens Pagani op slickbanden rondetijden neerzetten die die van de LMP2-prototypes evenaren – wat zou betekenen dat hij amper minder snel is dan de Hypercars die voor de algemene zege strijden in het WEC en in de 24 Uur van Le Mans.

Pagani Huayra R Evo

Of het genoeg is om ook de Ferrari 499P Modificata, de auto die rechtstreeks afgeleid werd van de winnende Le Mans-bolide op Le Mans, het vuur aan de schenen te leggen? Misschien niet. In elk geval lijkt de kans klein dat er ooit zo’n confrontatie komt, want de Pagani Huayra R Evo’s komen enkel in actie tijdens circuitdagen die door het merk zelf worden georganiseerd in het kader van het Arte in Pista-programma. Over een prijs is niets bekend…

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten