Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Pagani Zonda R

Geschreven door Olivier Duquesne op 09-02-2009

Supersportwagenbouwer Pagani heeft een circuitversie van de Zonda F ontwikkeld. De Zonda R beschikt over een tot in de puntjes herwerkte V12-competitiemotor van AMG.

Als automobiel edelsmid concentreert Pagani zich niet alleen op het vermogen. Hier wordt spierkracht verbonden met perfectie. Dat blijkt alleen al uit de precisie waarmee de Zonda R in elkaar gezet wordt en ontworpen is. Zo zijn alle schroeven van titanium om het gewicht te beperken. Dat heeft natuurlijk wel zijn weerslag op het prijskaartje, dat 1.460.000 euro bedraagt, exclusief btw... De Zonda R ontwikkelt 750 pk (551 kW) bij 7.500 o/m dankzij zijn 5.987 cc grote V12 van Mercedes-AMG, die voor deze gelegenheid onder handen genomen werd. Rekening houdend met zijn gewicht van 1.070 kilo heeft de Zonda R een verhouding gewicht-vermogen van 1,43 pk/kg. Ook het koppel is fenomenaal: 710 Nm bij 7.500 o/m. De Italiaan doet de concurrentie in het stof bijten met een topsnelheid van 350 km/h en een sprintje van 0 naar 100 km/h in 2,7 seconden. Dit alles enkel op circuit, want deze Zonda is niet aangepast voor gebruik op de openbare weg.

Het zelfdragend koetswerk is gebouwd uit koolstofvezel en titanium. De overlangs centraal opgestelde V12 wordt rechtstreeks op het chassis bevestigd en met het oog op een ogenblikkelijke gasrespons wordt de gasklep bediend via een kabel aan het gaspedaal. Voor de sequentiële XTRAC-zesversnellingsbak wordt een beroep gedaan op magnesium, terwijl de spatels aan het stuur ervoor zorgen dat er in 20 milliseconden geschakeld kan worden. De tractiecontrole en het ABS worden gemaakt bij Bosch Motorsport en beschikken over verschillende instelmogelijkheden om het voertuig aan te passen tijdens het rijden. De ophanging en de vleugels kunnen echter al in de paddock worden aangepast aan het circuit. De efficiëntie van de achtertrein wordt verbeterd door de nieuwe neus, de bodemplaat en de diffusor achteraan. De aerodynamica van deze supersportieve coupé verzekert een neerwaartse druk van 1.500 kilogram bij 350 km/h. De Brembo-remmen zijn gemaakt uit ceramiek.

Deze achterwielaandrijver van 4,88 meter heeft een cockpit die zich beperkt tot het hoogst noodzakelijke. Uit de kwaliteit van de afwerking blijkt echter dat de Zonda R in de eerste plaats bedoeld is voor gentlemen drivers. Niettemin zijn de kuipstoelen met vijfpuntsgordel door de FIA gehomologeerd en voldoen ze aan de HANS-veiligheidsnormen. De veiligheid van de inzittenden wordt ook verzekerd door een CrMo-rolkooi.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten