Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Pebble Beach 2018 – Jaguar E-Type Zero gaat in productie

Geschreven door Olivier Duquesne op 27-08-2018

De concept E-Type Zero uit 2017 lijkt een gevoelige snaar te hebben geraakt. Jaguar wil hem namelijk in productie nemen. Wie er een wil of zijn eigen klassieke E-Type wil laten ombouwen, moet echter niet te lang wachten.

Jaguar stelde vorig jaar een E-Type voor die door zijn afdeling Classic Works was omgebouwd tot een elektrische auto. De positieve feedback motiveerde de constructeur om het model klaar te stomen voor productie. De gespecialiseerde teams uit Coventry bieden twee oplossingen aan: een “nieuwe” elektrische E-Type op maat, of techniek uit de I-Pace inbouwen in een bestaande klassieke E-Type. Die laatste oplossing is zelfs omkeerbaar zodat de auto terug naar zijn oorspronkelijke toestand kan worden gebracht.

Even groot, even zwaar

De batterij van 40 kWh van de E-Type Zero weegt even veel als de XK-zescilindermotor die normaalgezien in de E-Type ligt. Het pack heeft zelfs dezelfde afmetingen en past dus onder de motorkap. De elektromotor en reductiebak zitten er net achter, op de plaats van de versnellingsbak. De ombouw vergt een nieuwe transmissiearm om het koppel naar het differentieel en de eindoverbrenging te versluizen. Jaguar geeft nog geen vermogen op, maar de conceptcar uit 2017 trok op van 0 naar 100 km/u in 5,5 seconden. De productieversie krijgt een rijbereik van 270 kilometer en herladen duur 6 tot 7 uur.

Bijna onzichtbaar

Verder onderscheidt de E-Type Zero zich door zijn led-koplampen. Op de middenconsole kan als optie een multimedia-aanraakscherm worden geplaatst. Verder blijft alles zoals het vroeger was. Omdat de elektrische ombouw het gewicht en formaat van de verbrandingsmotor min of meer kopieert, moest aan het chassis niets worden veranderd. Het rij- en remgedrag zouden dus vergelijkbaar moeten zijn met wat de originele E-Type bood. De constructeur geeft tot slot nog aan dat wie geïnteresseerd is in het model zich zo snel mogelijk moet aanmelden bij Jaguar Classic.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten