Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Peugeot 308 CC

Geschreven door Olivier Duquesne op 10-07-2008

De coupé-cabrioletversie van de Peugeot 308 is klaar. Het merk met het leeuwtje imiteert Mercedes met zijn halsverwarming.

Dit wordt ongetwijfeld een van de sterren op het salon van Parijs in oktober: de Peugeot 308 CC volgt de 307 CC op. De vierzitscabriolet met hard dak heeft uitgesproken heupen en led-achterlichten. Die bips geeft hem ontegensprekelijk een dynamischer uiterlijk. Ook het interieur is anders dan dat van de berline. De voorstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen hebben een luchtuitlaat om de hals te verwarmen. Dat zal ongetwijfeld handig blijken wanneer het dak in de koffer is weggeplooid. Een grappige gadget is het centrale scherm, waarop het wegklapproces van het dak gedetaileerd wordt weergegeven tijdens het openen. Voor de aandrijving is keuze uit één benzinemotor en één diesel.

In het interieur van de 308 CC valt onmiddellijk het sportief getekende stuur op. Met nieuwe, chiquere bekledingsmaterialen wil Peugeot dat de CC ook meer luxe uitstraalt dan de berline waarvan hij is afgeleid. Er zijn ook twee nieuwe koetswerkkleuren verkrijgbaar: Noir Vintage (zwart) en Blanc Nacré (parelmoerwit). Het openingsproces van het dak neemt slechts 20 seconden in beslag en Peugeot belooft dat vier volwassenen dan van de open lucht kunnen genieten op voldoende ruime plaatsen, ondermeer dankzij voorstoelen met een uitgeholde rugleuning voor meer beenruimte achterin. In de koffer kan 465 liter aan bagage met het dak gesloten. Wanneer het wordt geopend en dus in de koffer verdwijnt, blijft nog 266 liter over. Om ook in de winter in de open lucht te kunnen rondrijden, is de 308 CC niet alleen uitgerust met de halsverwarming Airwave, maar ook met stoelverwarming en een windnetje.

In vergelijking met de 308 berline heeft de CC bredere sporen, een verlaagd onderstel en andere schokdempers om trillingen te reduceren. Het Franse merk heeft uiteraard ook maatregelen genomen om de koetswerkstijfheid van de dakloze 308 te garanderen en om overtollige stroomlijngeluiden in coupéconfiguratie te vermijden. Onder de motorkap is keuze tussen de rechtstreeks ingespoten 1.6-turbo met 150 pk en de 2.0 HDi met 140 pk (waarvan in België waarschijnlijk een om fiscale redenen tot 136 pk gereduceerde versie verkrijgbaar zal zijn). Beide motoren zijn standaard aan een manuele zesversnellingsbak gekoppeld en kunnen als optie met een automaat worden besteld. ESP is uiteraard standaard, net zoals een hele reeks airbags, waaronder een zijdelings plofkussen dat het hele lichaam beschermt. Bovendien is de auto uitgerust met koprolsensoren die automatisch twee rolbeugels achter de achterste hoofdsteunen omhoog laten springen indien het systeem detecteert dat de auto over de kop dreigt te gaan.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten