Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Peugeot 308 SW

Geschreven door Olivier Duquesne op 18-02-2008

De 308 SW Prologue onthulde op het salon van Frankfurt al de stijl van Peugeots nieuwe vrijetijdsbreak. Het productiemodel wordt gepresenteerd in Genève.

Peugeot presenteert op het Zwitserse autosalon de 308 SW, die de gelijknamige 307 zal aflossen. Deze SW mikt op een familiaal publiek dat op zoek is naar een genereuze kofferruimte. De voorkant van de auto is natuurlijk dezelfde als die van de berline, maar de achterkant onderscheidt zich door een panoramische achterruit die afzonderlijk opengaat, en door specifieke lichtblokken. De twee extra zitjes in de koffer zijn wegneembaar en alleen geschikt voor kinderen en adolescenten. Deze Peugeot kan ook worden uitgerust met een groot panoramisch dak. Wat de aandrijving betreft, staan er vijf benzinemotoren op het menu, met een vermogen van 95 tot 175 pk. In sommige landen is er ook een groene BioFlex leverbaar. Naast de benzinevarianten is er keuze uit drie HDi-dieselmotoren van 90 tot 136 pk, met een partikelfilter voor de twee krachtigste HDi's. Nieuw zijn enkel de 1.6 benzine van 175 pk en twee zesversnellingsbakken.

De wielbasis van de 308 SW is 10 centimeter langer dan die van de berline, waardoor de break 4,50 meter meet (ofwel 7 centimeter meer dan zijn voorganger). Hij is ook breder maar minder hoog dan de 307 SW (1.555 millimeter ofwel 13 millimeter lager). Dit ?halfhoge? koetswerk, dat het zwaartepunt van de auto verlaagt, is trouwens het handelsmerk van de 308. De gordellijn en het zijdelingse raamoppervlak sluit zich aan bij andere modellen van het merk, maar de achterzijde oogt bijzonder origineel dankzij het design van de lichtblokken en de panoramische achterruit, die opvalt daar haar grote oppervlak. Ander verschil met de berline: speciale achterdeuren voor een betere toegang. Het optionele glazen dak is met 1,68 vierkante meter 27 procent groter dan dat van de 307 SW en reikt nu tot voorbij de tweede stoelrij.

De cockpit met schuine middenconsole werd ongewijzigd overgenomen uit de berline. Het nieuwste Peugeot-model biedt plaats aan vijf volwassenen en twee passagiers kleiner dan 1,70 meter. De auto kan namelijk geleverd worden met twee extra zitjes, die bestelbaar zijn per stuk, als optie of achteraf. Elk stoeltje kan dichtgeklapt en met een elastiek verticaal vastgemaakt worden aan de hoofdsteunstangen van de tweede stoelrij. Moduleerbaarheid is zeker en vast een belangrijk punt voor de beoogde cliënteel. Naast de extra twee zitjes is de 308 SW uitgerust met een tweede zitrij met aparte stoelen, die verwijderbaar en én even groot zijn. De koffer is bereikbaar via de achterklep of via de achterruit. Onder het kofferscherm bedraagt het volume tot 674 liter. Dit volume kan uitgebreid worden tot 2.149 liter (tot tegen het dak) of 1.736 kubieke meter als de achterstoelen eruit worden genomen. En net zoals bij de Citroën C4 Picasso kan een van de kofferlampjes gebruikt worden als zaklamp.

Peugeot is ook behoorlijk trots op de geluidsisolatie van de 308 en geeft aan dat gesprekken aan boord van de auto nauwelijks hinder zullen ondervinden van motor- en rijgeluiden. De 308 laat zijn klanten overigens een grote keuze qua aandrijving. Met de SW lanceert Peugeot nieuwe versnellingsbakken voor de 1.6 HDi van 110 pk en een nieuwe benzinekrachtbron, de 1.6 THP van 175 pk (128 kW). Deze sportieve turbomotor spurt van 0 tot 100 in 8,3 seconden en haalt een topsnelheid van 225 km/h. Uiterlijk onderscheidt de 308 SW 1.6 THP zich door een sportievere voorbumper, een achterspoiler en een verlaagd onderstel. De versnellingspookknop, de pedalen en de voetsteun kregen een aluminium afwerking om samen met een speciaal stuur het sportieve karakter van dit model in de verf te zetten. Deze krachtbron, samen ontwikkeld door PSA en BMW, geeft haar maximale vermogen vrij bij 6.000 o/m en beschikt over een koppel van 240 Nm (zelfs 260 Nm met de overboost) bij 1.600 o/m.

Naast de 1.6 THP, die wordt gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak, omvat het benzinegamma nog een 1.4 VTi van 95 pk en een 1.6 VTi van 120 pk, allebei met handgeschakelde vijfbak, diezelfde 1.6 VTi kan, net zoals de 1.6 THP van 140 pk, ook worden gecombineerd met een automatische vierversnellingsbak, terwijl de 1.6 THP van 150 pk een automatische zesversnellingsbak aangemeten krijgt. Voor bepaalde markten is er tot slot nog de 2.0 BioFlex van 146 pk die op bioethanol E85 loopt en wordt gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Het dieselgamma begint met de 1.6 HDi van 90 pk (in combinatie een manuele vijfbak), gevolgd door de 1.6 HDi FAP (partikelfilter) van 110 pk en een koppel van 240 tot 260 Nm. Voor deze zelfontbrander laat Peugeot de klant de keuze tussen twee nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbakken, de ene gerobotiseerd en de andere manueel. Tot slot is er nog de 2.0 HDi 136 met partikelfilter, die 320 tot 340 Nm koppel levert en zowel met een manuele als met een automatische zesversnellingsbak kan geleverd worden.

De uitrustingsniveaus verschillen van markt tot markt, maar de Break-versie van de 307 verdwijnt. De basisversie van de 308 SW beschikt dus eenvoudigweg over een klassiek dak en over een achterbank die in verschillende delen kan neergeklapt worden.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten