Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Renault Mégane

Geschreven door Olivier Duquesne op 09-09-2008

De derde generatie van de Renault Mégane breekt resoluut met de stijl van de vorige. Hij werd iets groter en is beter uitgerust, maar toch werd hij een beetje lichter.

De Mégane III wordt een van dé blikvangers van het salon van Parijs, begin oktober, waar hij wordt geconfronteerd met een van zijn grote rivalen, de VW Golf VI. Het design van de Franse middenklasser is een mengeling van recht en rond. De constructeur heeft het in dit verband over een «combinatie van vloeiende lijnen en volle vormen». Een resolute stijlbreuk met de Mégane II, die op zijn beurt totaal gebroken had met de eerste generatie. In het interieur veranderde niet alleen de look, maar ook de kwaliteitsindruk dankzij het gebruik van nieuwe materialen. Op veiligheidsvlak erft de nieuwe Mégane de dubbele sensoren voor zijdelingse aanrijdingen en de romp-bekkenairbags van de nieuwe Laguna. En tot slot nog aandacht voor het milieu: vier motoren zitten op of onder de CO2-grens van 120 g/km.

De nieuwe Renault is 4,30 meter lang en heeft een wielbasis van 2,64 meter. Dankzij zijn brede sporen (van 1,55 meter) staat hij stevig op zijn poten. Overigens werd het hele chassis herwerkt. De voorwielophanging van het pseudo-McPherson-type is verbonden met een hertekende motorophanging en ook de achtertrein werd aangepast. Renault onderstreept het remvermogen van de Mégane III: met zijn geventileerde schijven van 296 millimeter vooraan en 260 millimeter achteraan heeft hij slechts 37 meter nodig om van 100 km/h tot stilstand te komen. Verder werd de stuurbekrachtiging herzien en is de uitrusting aangevuld met onder meer een bekrachtigde parkeerrem, een handsfree startkaart, Bluetooth en een 3D-audiosysteem.

Het motoraanbod is uitgebreid. Bij de turbodiesels vinden we de bekende 1.5 dCi met 85 of 105 pk en zijn nieuwe partikelfilterversies met 90 of 110 pk, allevier met een CO2-uitstoot van (minder dan) 120 g/km. De nieuwe 2.0 dCi 130 levert zijn piekvermogen van 96 kW al bij 3.750 o/m in plaats van 4.000 voor zijn voorganger en ook zijn maximumkoppel van 300 Nm bereikt hij 250 toeren eerder. Dat heeft hij te danken aan een aangepaste verbranding en drukvoeding, die bovendien de CO2-uitstoot beperken tot 135 g/km. Later volgen nog een dCi 160 en een dCi 150 met automaat. Het Belgische benzinegamma is aanvankelijk beperkt tot de 1.6 16V met 100 of 110 pk en de 2.0 16V 140. Voor ons land dus geen 1.4 TCe 180 of bio-ethanolmotoren, voorlopig althans. De toegeknepen 1.4 TCe 130 met 190 Nm koppel mogen we tegen de lente van 2009 verwachten.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten