Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Tesla Roadster

Geschreven door Olivier Duquesne op 19-03-2008

Het Californische bedrijf Tesla is in de Britse Lotus-fabriek begonnen met de productie van zijn volledig elektrische sportwagen.

De 3,9 meter lange, 1,87 meter brede en 1,1 meter lage roadster heeft geen verbrandingsmotor. Hij rijdt namelijk enkel op elektriciteit. Dat betekent echter niet dat hij presteert zoals een golfkarretje: hij spurt naar 100 km/h in nauwelijks 4 seconden en haalt een topsnelheid van 201 km/h. Dat alles gebeurt in volstrekte stilte. Voorlopig drijft de elektromotor de wielen rechtstreeks aan, maar de constructeur werkt aan een tweetrapsautomaat. Daarmee kunnen de 251 pk die de elektromotor bij 13.500 o/m produceert beter worden benut. Het rijbereik bedraagt 320 kilometer bij een stevige rijstijl en zelfs 400 kilometer wanneer je het rustiger aan doet.

Deze auto, die voorlopig enkel in Californië wordt verkocht, kost 98.000 dollar (ongeveer 62.000 euro). De batterijen laten zich in 3,5 uur opladen via een speciaal herlaadsysteem dat je bij je thuis moet laten installeren. Wie van plan is om verder van huis te gaan, kan een adaptor kopen om de auto aan een standaardstekker op te kunnen laden. Dat gaat zowel via een 110 Volt- als een 220 Volt-netwerk, maar dan duurt het liefst... 24 uur voor de batterij vol is. Die batterij is een samenvoeging van 6.831 kleine Lithium-Ionbatterijen van Chinese origine, die in totaal meer dan 400 kilo wegen. Daarmee zijn ze verantwoordelijk voor een derde van het gewicht van de roadster. Hun maximale levensduur bedraagt 500 herlaadbeurten of zo'n 160.000 kilometer.

Voor wie echt volledig uitstootvrij wil rijden, biedt Tesla een systeem met 50 vierkante meter fotovoltaïsche cellen aan om thuis te installeren. Die kunnen dan de batterij van de auto opladen, maar ze kunnen net zo goed je huis van stroom voorzien wanneer de roadster niet aan de stekker hangt.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten