Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Volkswagen ID.5: coupé-SUV zonder camouflage

Verwachte lancering : 01-04-2022

Geschreven door Olivier Duquesne op 03-11-2021

Na een lange campagne verschijnt de Volkswagen ID.5 eindelijk zonder camouflage. De elektrische SUV-coupé is ongeveer even groot als de ID.4, maar onderscheidt zich met een schuin aflopend dak.

We hebben al bijna alles gelezen en gezien over de Volkswagen ID5. We konden zelfs al een prototype van het model testen, meer bepaald de vierwielaangedreven GTX-variant. Hier is de ID.5 nu zonder vermomming. Weinig verrassend draait het hier vooral om de achterpartij. De ID.5 is immers niets meer dan een ‘coupé’-variant van de ID.4. Dit resulteert in een betere aerodynamica, met een Cx van 0,26 in plaats van 0,28. Er zijn ook kleine wijzigingen aan de voorbumper. Skoda doet hetzelfde met de de Enyaq Coupé.

16 mm

Qua lengte en breedte is de VW ID.5 op enkele centimeters na identiek aan de ID.4, namelijk 4,60 m lang (4,58 m voor de ID.5 GTX). Ook in de hoogte bedraagt het verschil maar 1,5 cm. Daardoor verliezen de achterpassagiers slechts 12 mm hoofdruimte. En alle inzittenden profiteren van een ruim interieur dankzij de wielbasis van 2.766 mm. De koffer heeft een volume van 549 liter onder het bagagescherm. De basis is uiteraard het MEB-platform van de elektrische modellen van de groep.

Grote batterij

De ID.5 zal alleen worden aangeboden met de batterij met de hoogste capaciteit, die met 77 kWh dus. Er zijn een paar verschillen met de ID.4 op het gebied van motoren. De basisversie Pro biedt al 128 kW (174 pk). In tweewielaandrijving is er ook een Pro Performance-variant met 150 kW (204 pk). En de ID.5 GTX, met twee motoren en vierwielaandrijving, heeft een maximaal vermogen van 220 kW (299 pk). De actieradius zal variëren van 480 tot 520 km. De wisselstroomlader is goed voor 11 kW, terwijl je op gelijkstroom tot 135 kW kunt laden aan snellaadstations.

V2X

De ID.5 kan rekenen op een hele resem rijhulpmiddelen. De auto is al uitgerust met een V2X-systeem om te communiceren met compatibele voertuigen en zo te anticiperen op problemen op de weg (ongevallen, obstakels, verkeersopstoppingen, gevaar). Deze e-SUV zal duurder zijn dan de ID.4. Prijzen zijn nog niet bekend, maar verwacht vrijwel zeker meer dan 42.000 euro, of zelfs 55.000 euro voor de GTX. Het antwoord komt in het voorjaar van 2022, wanneer de ID.5 wordt gelanceerd.

De wereldpremière kun je vandaag, woensdag 3 november, om 14 uur bekijken via onderstaande livestream.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten