Samenvatting Volvo XC70:
- Geen terreinbreak meer, maar een SUV
- Bouwt op het gloednieuwe SMA-platform
- Plug-inhybride aandrijflijn met 200 km rijbereik
Volvo zet vol in op elektrische modellen, want de nu ook in België gebouwde EX30 en de flink uit de kluiten gewassen EX90 krijgen weldra het gezelschap van de EX60. Toch zet de Zweedse constructeur niet langer alleen in op elektrische auto's, want de volledig nieuwe XC70 beschikt over een plug-inhybride aandrijflijn die een elektrisch rijbereik van een 200-tal kilometer belooft.
Nu komt dat rijbereik wel met een asterisk, want berekend volgens de Chinese CLTC-methode. En dat is niet toevallig, want de Volvo XC70 is ontwikkeld voor de Chinese markt waar de vraag naar PHEV's met een groot elektrisch rijbereik momenteel hoge toppen scheert. Nu wil Volvo niet uitsluiten dat de XC70 ook naar Europa komt, want ook in onze contreien lijken stekkerhybrides een nieuw elan te vinden.
De XC70 is geen avontuurlijke terreinbreak meer, maar een stekkerhybride SUV die zich net boven de XC60 positioneert. Maar die voorlopig enkel voor China bestemd lijkt. Voorlopig...
