Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / 100 jaar Spa-Francorchamps: de leukste weetjes (2)

Geschreven door Hans Dierckx op 17-07-2021

Het circuit van Spa-Francorchamps viert in de zomer van 2021 zijn 100ste verjaardag. Dit zijn de leukste weetjes uit onze extra editie daarover, die momenteel in de winkel ligt.

(Lees hier deel 1 van onze weetjes over 100 jaar Spa-Francorchamps)

Een steil pad

De Raidillon (letterlijk vertaald: 'steil pad) zat niet in het oorspronkelijke circuit, de eerste twee decennia liep deze sectie door een haarspeldbocht. Pas in 1939 legde men deze snellere variant aan, en die heeft maar een jaar bestaan. Het is te zeggen: de brug over de Eau Rouge werd in 1940 preventief opgeblazen om de opmars van het Duitse leger te stoppen. Na de Tweede Wereldoorlog herstelde men de baan en maakte de wereld kennis met wat zou uitgroeien tot een van de beroemdste circuitbochten ter wereld, een snelle zwieper van links naar rechts, en weer naar links, met een compressie onderaan en een blinde uitkomst. Fameus steil ook, met een helling van liefst 17%.

Mettertijd evolueerde de Raidillon, de koord werd steeds meer naar rechts gelegd, waardoor het (ook door de steeds capabelere auto's) vanaf de jaren 80 af en toe mogelijk werd om de bocht volgas te nemen. Voor een goede rondetijd is het cruciaal er zo snel mogelijk doorheen te geraken, want daarna volgt nog een lang stuk vals plat.

De aantrekkingskracht van de Raidillon zit in de wisselende G-krachten en in het spannende; de factor gevaar is altijd aanwezig. In 1994 werd hij na het dodelijk ongeval van Ayrton Senna zelfs even omgebouwd tot chicane, al was dat slechts eenmalig. Ondanks alle uitloopzones en andere maatregelen is de bocht ook vandaag nog geregeld het decor van zware en zelfs dodelijke ongevallen, zoals dat van Anthoine Hubert in 2009.

Geen Belgische GP-winnaar

Nooit kon een Belg de GP van België winnen, zelfs Jacky Ickx niet. Wel een Belgische auto. In de eerste editie, die van 1922, lang voor er van Formule 1 sprake was, kwam de Luxemburgse baron Raymond de Tornaco na 6 uur en 3 kwartier als eerste over de meet in een Impéria-Abadal, gebouwd in het Luikse dorp Nessonvaux. In die tijd reed de monteur gewoon mee, Barthélemy Bruyère zat de volledige race naast de Tornaco op de passagiersstoel.

Ickx stond wel een keertje op het podium, hij werd derde in 1968. Thierry Boutsen viel in 1988 net naast dat podium.

De garage om de hoek

Tot in de jaren 60 was het, bij afwezigheid van voldoende ruime pitgebouwen, de normaalste zaak van de wereld dat de raceteams tijdelijk hun tenten opsloegen in de garages van omliggende dorpen als Spa, Stavelot en Francorchamps. Tussen de sessies door reden de auto's af en aan over de toegangswegen rond het circuit. Pas in de jaren 80 werd er, voor de terugkeer van de Formule 1, werk gemaakt van serieuze pits. Die aan de sectie voor La Source werden in 2007 vervangen door de huidige, veel ruimere en modernere exemplaren.

(Foto: Garage de la Source)

Koop onze extra editie '100 jaar Spa-Francorchamps' (150 pagina's) in de krantenwinkel of via onze webshop.

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten