Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Terug naar de toekomst met de Ferrari Pinin uit 1980

Geschreven door Klaas Janssens op 16-03-2023

AutoGids gaat terug naar de toekomst. Een duik in de archieven levert deze uit 1980 stammende Ferrari Pinin op. Wat maakt deze conceptcar zo bijzonder?

Hoezo is de Purosangue de eerste Ferrari met vier deuren? En deze Pinin, dan? Daarvoor moeten we een flink stuk terug in de tijd. Naar het Salon van Turijn, waar deze door Pininfarina vormgegeven super-de-luxelimousine in 1980 debuteerde. 

LEES OOK Test Ferrari Purosangue (2023)

1970 Ferrari Pinin

Ferrari Quattroporte

Voor zijn vijftigste verjaardag kwam designhuis Pininfarina met de naar oprichter Battista verwijzende Ferrari Pinin op de proppen, een vierdeursconcurrent voor de Aston Martin Lagonda en de Maserati Quattroporte. Enzo Ferrari zou zijn zegen gegeven hebben voor serieproductie, maar moederhuis Fiat vond de torenhoge investering te risicovol.

LEES OOK AutoGids' Terug naar de Toekomst - modeloverzicht van A tot Z

Bij een eerste kennismaking reageerde het Amerikaanse publiek waarop de Pinin mikte bovendien nogal lauw, terwijl ook de hoge kwaliteitseisen van het luxesegment de ingenieurs slapeloze nachten bezorgden. Het futuristische interieur bulkte van de spitsvondigheden, maar was niet operationeel.

1970 Ferrari Pinin

Ecurie Francorchamps

Nadat de stijlstudie zijn ronde had gedaan op verschillende autosalons ging deze Ferrari Pinin van verzamelaar naar verzamelaar. Zo zou Jaques Swaters van de Ecurie Francorchamps de superlimousine een hele tijd in zijn bezit gehad hebben.

In de opvallend lage neus van de Ferrari Pinin lag de platte twaalfcilinder uit de 512BB, maar die zou pas in de jaren 90 een echte transmissie krijgen. Die operatie werd uitgevoerd door Mauro Forghieri, de originele ontwerper van de boxermotor die je toen ook in de F1-wagens van de Scuderia vond.

Dat gebeurde op een steenworp van de fabriek, want in de nadagen van zijn carrière werkte de legendarische ingenieur voor een gespecialiseerd atelier dat Maranello… Purosangue heette. En plots is de cirkel wel heel rond.

1970 Ferrari Pinin

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten