“De stamvader van alle Turbo’s en een technologische mijlpaal voor de auto-industrie. Deze versie met 260 pk en manuele vierbak is geen katje om zonder handschoenen aan te pakken: door de brutale manier waarop de motor zijn vermogen vrijgeeft, is hij enkel weggelegd voor ervaren handen. Toen ik in 1979 mijn eerste 911 Turbo kocht, was het voor mij een droom die uitkwam.” - Walter Rörhl
Zelfs een grootmeester als Walter Rörhl is het ermee eens: met een Porsche 930 Turbo – zeker de vroege exemplaren met vierbak – moet je permanent op je qui-vive zijn. Vergeet ook niet dat er in die tijd van elektronische vangnetten geen sprake was. Wij konden met zo’n vroege 930 Turbo rijden, en kunnen dat volmondig beamen.
LEES OOK De Origine Story van de Porsche 911 Turbo
Zolang je onder de 4.000 o/m blijft, dus buiten de werkingszone van de turbo, is er geen vuiltje aan de lucht. Dan heb je het gevoel in een ‘simpele’ Carrera uit die tijd te zitten, met dezelfde typische rijhouding, gekenmerkt door dat grote stuurwiel vlak bij het dashboard en de staande pedalen uit de VW Kever. Schakelen betekent even voorover leunen om bij de pook te kunnen én voorzichtig zijn, want de geleiding is allesbehalve nauwkeurig.
Alles of niets
Jaag je de zescilinder boven de 4.000 o/m, dan is het plots een heel ander verhaal. De 260 paarden en de 350 Nm koppel komen brutaal binnenstormen en katapulteren deze amper 1.100 kilogram zware coupé naar voren op een wijze die moeilijk te controleren is. Zelfs op een droog wegdek is het ondanks de goede trekkracht al uitkijken geblazen; in de regen moet het helemaal alle hens aan dek zijn… Een alles-of-nietskarakter waarvan je houdt of niet, maar dat onmiskenbaar wel deel uitmaakt van de charme van de Porsche 930 Turbo .
Goedkoop was deze eerste 911 Turbo geenszins: bij zijn debuut in 1975 kostte hij ongeveer 65.000 mark, nog eens 17.000 mark meer dan wat je betaalde voor de toen eveneens nieuwe Ferrari 308 GT4. Vanaf 1977 werd de drieliter ingeruild voor een nog krachtiger 3,3-liter (300 pk), om het verschil te vergroten met de 928 (240 pk) die dat jaar uitkwam. Maar de vierversnellingsbak bleef; pas in 1989, het allerlaatste productiejaar, deed een vijfbak zijn intrede. Vanaf 1987 was de 911 Turbo er overigens ook als Cabriolet en als Targa.
LEES OOK 50 jaar Porsche 911 Turbo: de 964 (1990)
Te onthouden...
De eerste Porsche met drukvoeding voor de openbare weg; introductie van een intercooler voor de 3,3-literversie (300 pk).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!