Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Deze Ferrari 458 met V12 ging niet in productie

Geschreven door Klaas Janssens op 29-03-2022

Vergeet de Ferrari 296 GTB met zijn plug-inhybride V6, Maranello testte ook met deze Ferrari 458 met atmosferische V12. En die kan je kopen.

Toegegeven, we waren onder de indruk van de nieuwe Ferrari 296 GTB en diens plug-inhybride V6, in Qualification-modus goed voor een systeemvermogen van liefst 830 pk. Maar de soundtrack van een geëlektrificeerde V6-biturbo blijft klein bier met de klanken die de atmosferische motoren uit Maranello uitschreeuwen. En al helemaal als die krachtbron over een orkest van 12 cilinders beschikt. Zoals deze Ferrari 458, die zijn midscheeps gemonteerde V8 ruilde voor een V12. Daar kan geen V6 tegenop.

LEES OOK: Test Ferrari 296 GTB V6 PHEV (2022)

Dit is geen hobbyprojectje van de betere amateurkunstenaar, deze Ferrari 458 met codenaam M6 gebruikte de Italiaanse stoeterij tussen mei 2011 en december 2012 als eerste ontwikkelingsprototype voor de LaFerrari (codenaam F150). Het aluminium chassis werd vertimmerd om plaats te bieden aan de hybride aandrijflijn, terwijl extra openingen in het verder grotendeels onaangeroerde koetswerk voor extra koeling van de geëlektrificeerde V12 moesten zorgen. De ingenieurs speelden ook met de gewichtsverdeling van de LaFerrari M6, met de stuurberkrachtiging, de remmen, de ophanging en de elektronische stabilteitscontrole.

Ferrari F150 M6 - RM Sotheby's (Michael Jurtin)

Te koop

In 2013 ging de LaFerrari in productie als opvolger van de Ferrari Enzo, aangedreven door een hybride 6,3 liter-V12 die een systeemvermogen van 963 pk op de achterwielen zette. De M6 werd te koop aangeboden bij de meest loyale Ferrari-verzamelaars en verdween in een geheime collectie. De eigenaar was van plan om de testmule weer rijklaar te maken, middels een opgewaardeerd interieur en een nieuwe laktint. Maar staakte die plannen zodra hij leerde dat dit prototype nooit gehomologeerd zou geraken voor de openbare weg. 

LEES OOK Ferrari Daytona SP3 is LaFerrari zonder hybride hulp

Op 14 mei 2022 wordt de Ferrari F150 M6 "LaFerrari Prototipo" geveild door veilinghuis RM Sotheby's. Inclusief de additonele camouflagepanelen waarmee deze testwagen destijds testwerk verrichte in de bergen rond Maranello. Het interieur draagt de nota's die de ingenieurs destijds aanbrachten, zoals je die ziet staan op onder meer het stuur. Veel authentieker wordt een Ferrari niet.

Ferrari F150 M6 - RM Sotheby's (Michael Jurtin)

Bron: RM Sotheby's // Foto's: Michael Jurtin

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten