Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Wat vond (De) AutoGids in 1984 van de Fiat Ritmo Abarth 130 TC?

Geschreven door Xavier Daffe op 25-03-2020

Duik in deze periode van lockdown samen met ons in de archieven van (De) AutoGids. We openen de reeks met de Fiat Ritmo Abarth 130 TC uit 1984.

Bij zijn geboorte in 1975 deed de Volkswagen Golf GTI wellicht heel wat wenkbrauwen fronsen. De meeste merken geloofden toen niet in het succes van de formule. Nochtans zagen ze zich erg snel verplicht het voorbeeld van de sportieve en efficiënte kleine voorwieltrekker te volgen. Fiat stortte zich op het avontuur met het meest moderne model dat het op dat moment voorhanden had: de Ritmo. Het riep daarvoor de hulp in van handlanger Carlo Abarth.

Begin 1984 maakte de negen jaar eerder voorgestelde Golf GTI nog altijd indruk op de andere constructeurs, die zich allemaal op dit nieuwe segment van de moderne kleine sportieveling stortten. “Zodoende stelden Alfa, Fiat, Renault, Ford, Lancia, Opel, Nissan, Mitsubishi en Toyota alles in het werk om de groeiende verkoop van de GTI in te dijken”, zo lezen we in ‘De AutoGids’ van toen. De vijandelijkheden waren dus geopend.

Fiat repliceerde in verschillende fases. Het equivalent van de Golf bij de Italianen heette toen Ritmo. De eerste sportieve versie van dat model was de 105 TC (voor Twin Cam ofte dubbele nokkenas) in 1981, kort daarna gevolgd door de 125 TC, die echter moeite had om de vergelijking met de Duitser te doorstaan: “Het gewicht van de Ritmo ligt inderdaad aanzienlijk hoger en bovendien blijken de pk’s niet in prima conditie. De motor wordt ‘slechts’ gevoed door één tweetrapscarburator.” Om daar een mouw aan te passen deed Fiat opnieuw een beroep op Carlo Abarth om eind ’83, begin ’84 deze 130 TC Abarth te lanceren. 

  • Gedetailleerde Wegtest: Fiat Ritmo Abarth 130 TC // De AutoGids nr. 122 (24 mei 1984)
  • Tekst: Marcel Pirotte // Bewerking: Xavier Daffe & Kevin Kersemans

Motor

“Er werd geopteerd voor een nieuw voedingssysteem dat nu werd toevertrouwd aan twee tweetrapscarburatoren, gekoppeld aan een elektronisch gestuurde ontsteking, de Digiplex van Magnetti Marelli. Zodoende klimt het vermogen nu tot 130 pk bij 5900 o/m en het maximumkoppel tot 176 Nm bij 3600 o/m.” Het starten van de viercilinder bracht onze vriend Marcel in vervoering: “Het karakteristieke uitlaatgeluid getuigt ervan, indien dit nog nodig is, dat Abarth tevens niets te leren heeft op het vlak van knalpotten. Een plezier voor het oor.”

Prestaties

“Zodoende is de 130 TC een van de weinige kleine sportievelingen die de grens van 30 seconden over 1.000 meter doorbreekt. Hij presteert beter dan een BMW 320i (29,9) en bijna zo goed als de BMW 323i (29,6), en verslaat de Golf GTI (30,9) duidelijk. Deze laatste beschikt weliswaar ‘slechts’ over 112 pk.”

Wegligging

“De Abarth is een zeer snelle, maar goed opgevoede wagen die zeer snel de hoek om kan maar toch een uiterst zuiver weggedrag vertoont. Geen overdreven onderstuur, wel een lichte vierwieldrift met daarbovenop de neiging om met de achtersteven uit te breken van zodra men gas wegneemt. Een ander positief punt is het rechtuit rijden.”

Comfort

“Elke medaille heeft zijn keerzijde! In het geval van de 130 TC heeft de wegligging recht op al onze bewondering, het comfort van de wagen kan echter niet als voorbeeld gesteld worden.”

Kwaliteiten

  • Merkwaardig goede prestaties
  • Levendige wagen
  • Wegligging, stabiliteit in rechte lijn
  • Kwaliteitsremmen
  • Interieurruimte
  • Vooruitgang qua uitrusting

Gebreken

  • Tamelijk hoog verbruik
  • Stugge vering
  • Onnauwkeurig schakelende bak
  • Zwaar stuur bij lage snelheid
  • Nukkig na koude start
  • Kuipstoelen niet standaard

De cijfers

  • Gemiddeld verbruik tijdens de test: 12,6 l/100 km
  • Topsnelheid (gemeten): 191,2 km/u (!)
  • 1 kilometer stilstaand vertrek: 29,7 seconden
  • Basisprijs: 433.625 Belgische frank

Besluit

“Het was lang geleden dat ik nog een Fiat beproefde die zo sprankelend, maar ook zo goed afgesteld was als de 130 TC. Met dit model bewijst de Italiaanse nummer één dat men nog steeds rekening moet houden met hem en dat hij op het vlak van sportieve berlines heel wat bagage heeft!”

 

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten