Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Fleet & lichtevracht / Breaks en SUV als lichtevracht: haast je voor achterpoortje zich sluit

Voor zelfstandigen of ondernemers die geen elektrische auto op de zaak willen, bestaat er nog altijd een andere fiscaal voordelige oplossing: je break of SUV laten ombouwen tot lichtevracht.

Als ondernemer je break of SUV met verbrandingsmotor toch voor 100 procent fiscaal kunnen inbrengen? Het is wel degelijk mogelijk, als je dat voertuig laat ombouwen tot lichtevrachtwagen. Dankzij een dergelijke transformatie, die meestal plaatsvindt bij een erkend carrosserie-atelier of een gespecialiseerd bedrijf, geniet je van een veel gunstiger fiscaal regime.

Om erkend te worden als lichtevrachtwagen moet de auto na zijn ombouw wel aan een aantal voorwaarden voldoen. 

Welke voorwaarden?

Om te beginnen mag hij nog maar twee plaatsen tellen; de achterbank wordt volledig verwijderd, inclusief veiligheidsgordels. In de plaats komt een laadvloer met een opstaande rand en een laadlengte van minstens 50 procent van de wielbasis. Bovendien moet er een volume van minimaal 60 bij 80 bij 80 centimeter in de koffer passen.

De transformatie moet ook de goedkeuring krijgen van de invoerder, of het voertuig moet op een alternatieve manier gehomologeerd worden (via het buitenland).

Kostprijs ombouw?

Kostprijs van een dergelijke ombouw? Tussen 1.200 en 2.500 euro. Maar dat bedrag haal je er zo weer uit. Op een lichtevracht betaal je geen BIV en maar een fractie van de ‘normale’ verkeersbelasting, afhankelijk van het maximaal toegestane gewicht van de auto (vaak gaat het om minder dan 150 euro per jaar).

Bovendien kun je de btw volledig recupereren als je de auto professioneel gebruikt, en zijn alle autogerelateerde kosten 100 procent aftrekbaar. Daarnaast is de bijdrage op het voordeel van alle aard (VAA) in dat geval gebaseerd op het werkelijke gebruik van het voertuig, niet op zijn catalogusprijs en zijn CO2-uitstoot.

Geen wonder dus dat je in deze categorie van lichtevrachtwagens luxeuze voertuigen tegenkomt als een Audi RS 6, BMW X5 of Porsche Cayenne, modellen die nochtans in eerste instantie ontwikkeld zijn voor privégebruik. 

En voor particulieren?

Zo’n ombouw tot lichtevracht is ook nog eens omkeerbaar, waardoor je de auto weer in zijn oorspronkelijke staat kunt laten herstellen om hem aan een hogere prijs te kunnen doorverkopen. Wist je trouwens dat ook particulieren in ons land nog altijd kunnen profiteren van de lage fiscale lasten voor dit type wagen? Voorwaarde is wel dat ze in Vlaanderen of Brussel gedomicilieerd zijn; Wallonië heeft dat achterpoortje voor privékopers in 2023 gesloten

Een personenwagen ombouwen tot een lichtevrachtwagen blijft vandaag een financieel voordelige optie voor professionals. Je moet je wel op voorhand grondig informeren, want er zijn heel wat technische vereisten, administratieve beslommeringen en zelfs regionale verschillen, maar voorlopig bestaat dit achterpoortje dus nog. Geniet ervan nu het nog kan…

 Tekst: Olivier Grygs

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten