Samenvatting Cupra Tindaya
- Designstatement voor de nabije toekomst
- Focus op de bestuurder en dus rijplezier
- Geen technische gegevens
- Vernoemd naar vulkaan
- Voorgesteld IAA
De Tindaya is een vulkaan op het Canarische eiland Fuerteventura. Dat Cupra specifiek voor die naam koos voor zijn nieuwste conceptcar, komt doordat "het koperkleurige rotsoppervlak (van de vulkaan) de signatuur van Cupra weerspiegelt, terwijl zijn ruwe vorm aansluit bij de materialen en texturen van Cupra’s designtaal".

En zo gaat de perstekst nog een aantal pagina’s door Zij die dus hadden gehoopt ook enig inzicht te krijgen in de technische toekomst van Cupra, zullen we in dezen moeten teleurstellen: de Tindaya toont vooral wat je stilistisch van het merk mag verwachten de komende jaren.
No driver, no Cupra
Zoals de nieuwe slogan die samen met de Tindaya wordt gelanceerd – No driver, no Cupra – al enigszins laat verstaan, zal de bestuurder meer dan ooit centraal staan in de Cupra’s van morgen. Wat zich eigenlijk van meet af aan laat zien.

De rest van het plaatwerk hoort de beoogde sportiviteit te benadrukken. Mocht dat niet lukken met de proporties, dan neemt de dubbele spoiler achter aan deze fastback dan wel shooting brake – blijkbaar weten ze ook bij Cupra niet zo goed in welke categorie ze deze Tindaya moeten indelen – wel elke twijfel weg. Of dat hopen ze toch in Spanje.
Een hart van juweel
Wij zagen het pas echt toen de suicide doors openzwaaiden. De lijn die over het asymmetrisch opgebouwde dashboard loopt, wijst effectief richting bestuurder. Net zoals alle digitale info dat doet.

Afhankelijk van welke rijmodus dan wel welke beleving je in de Tindaya hebt lopen, verandert de weergave van die data.
F1-stuurtje
De zwevende stoelen zien we niet direct een praktisch vervolg krijgen. Wat we dan weer wel hopen van het yoke-stuur. Naast bijzonder cool helpt die Y-vormige joystick ook de focus op de bestuurder te versterken. Hoeveel meer ‘PlayStation’ kan het immers worden?

Tot slot vermelden we nog even de showverlichting vooraan – die de Tindaya elke keer ‘tot leven wekt’ – net als het Bcomp-composiet: een lichtgewicht materiaal sterk gelijkend op carbon zij het dat er gebruik gemaakt wordt van vlasvezels.
Dat en meer kan je zelf aan den lijve ontdekken, samen met de nieuw (weliswaar onder camouflagetape schuilende) Raval. Als je er tenminste een ommetje naar München en zijn Internationale AutomobilAusstellung (IAA) voor overhebt. Als je fan bent van de Tindaya, zouden we dat toch minstens overwegen. Cupra heeft namelijk al aangegeven dat het geen productieplannen heeft met deze coupé-SUV.