Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Deze SUV combineert Pininfarina-design met verwisselbare waterstoftanks

Geschreven door Klaas Janssens op 12-05-2022

De start-up NAMX presenteert een elektrische SUV met brandstofcel die vormgegeven wordt door Pininfarina en die over verwisselbare waterstoftanks beschikt. We hebben de specs, de productiedatum en de prijzen.

NAMX is een start-up die nauw samenwerkt met het Italiaanse designhuis Pininfarina. De eerst vrucht van die samenwerking wordt een HUV, kort voor Hydrogen Utility Vehicle. Het gaat immers om een elektrisch aangedreven SUV die gebruikmaakt van een brandstofcel om stroom op te wekken, een proces waarbij waterstof via elektrolyse omgezet wordt in elektriciteit. Het is niet het aandrijfgeheel dat deze NAMX-creatie zo bijzonder maakt, wel zijn systeem met verwisselbare brandstoftanks.

Elektrische auto's op waterstof hebben een enorm voordeel op elektrische auto's op batterijen: ze moeten niet aan het stopcontact, je kan ze gewoon voltanken. En dat gaat een stuk sneller. Alleen is er vooralsnog nauwelijks sprake van een gedegen waterstofinfrastructuur, terwijl de laadpalen wel als paddenstoelen uit de grond lijken te schieten. Daar heeft NAMX dus iets op gevonden: verwisselbare waterstoftanks. Het gaat om een gepatenteerd systeem dat een grote en zes kleinere modules omvat die je razendsnel kan wisselen. Waar je dat zal kunnen doen, blijkt minder duidelijk.

2025 NAMX HUV Hydrogen EV Concept

Specs en prijzen

Naar eigen zeggen werkt NAMX aan een waterstofinfrastructuur die vanaf 2025 operationeel zou moeten zijn, niet toevallig het jaar waarin de HUV in productie zou gaan. Er is sprake van twee varianten, een instapversie met enkele en een GTH gedoopte topversie met twee elektromotoren. De prijsvork gaat van 65.000 tot 95.000 euro.

De basisversie van de NAMX HUV houdt het bij 300 pk, wat moet volstaan om in 6,5 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten en een topsnelheid van 200 km/u te halen. De GTH-variant belooft 550 pk, sprint in 4,5 seconden naar 100 km/u en stoomt door tot een top van 250 km/u. Belangrijker: met gevulde waterstoftanks haalt de elektrische SUV een rijbereik van 800 kilometer.

2025 NAMX HUV Hydrogen EV Concept

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten