Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / RAM 1500 Revolution BEV: innovatief, maar nog niet af

Geschreven door Yeelen Möller op 06-01-2023

RAM is de laatste van de grote Amerikaanse merken om zijn elektrische pick-up voor te stellen. De RAM 1500 Revolution toont een aantal interessante nieuwigheden, waaronder een modulair interieur, maar een productieversie komt pas in 2024.

RAM heeft een achterstand goed te maken, want de Ford F-150 Lightning is al een tijdje op de markt en ook de Chevrolet Silverado EV valt al te bestellen. Op de CES-technologiebeurs in Las Vegas, die steeds meer op een autosalon begint te lijken, stelt het Stellantis-merk zijn elektrische pick-up voor... of toch een conceptversie ervan. De RAM 1500 Revolution BEV Concept geeft alvast een voorproefje van een productieversie in 2024.

RAM 1500 Revolution BEV profile

Stemvork

De RAM Revolution BEV Concept debuteert het nieuwe familiegezicht van het merk, met een lichtsignatuur die is geïnspireerd door... een stemvork. De RAM-badge is gemoderniseerd en de lichten zijn voortaan opgebouwd rond geanimeerde matrix-leds. Ook de aerodynamica is verzorgd, met een gladdere vorm en een aerodynamische vloer met diffusor. Dankzij het nieuwe STLA Frame EV-platform, een moderne versie van een ladderchassis, kon de cabine ook 10 cm langer gemaakt worden zonder de laadbak te verkleinen. De batterijen zitten in de bodem en de motoren op de assen.

RAM 1500 Revolution BEV interior

Flexibele cabine

Klim je aan boord van de RAM 1500 Revolution, dan vallen allereerst de suicide doors op, die in tegengestelde richting openen en bovendien geen B-stijl hebben die ze scheidt. Het interieur bestaat dus uit één grote ruimte die je flexibel kan indelen dankzij een railsysteem voor de stoelen. Bovendien kan je nog een derde zitrij creëren dankzij klapstoeltjes in het tussenschot. Met een doorgeefluik in het tussenschot kan je lange objecten tot 5,5 meter lang vervoeren van de laadbak tot in de frunk.

De technologie aan boord is voorzien dankzij twee 14-duims aanraakschermen, waarvan de bovenste kan verschuiven en de onderste zelfs volledig kan losgemaakt worden. Er is een augmented reality head-up display dat ook camerabeelden kan projecteren op de voorruit, een smartphone-app die gebruikers toont hoe ze hun lading best kunnen plaatsen aan boord, een ingebouwde projector aan de buitenzijde waar je informatie of films op kan weergeven en een persoonlijke assistent die ook aan de buitenkant op commando's kan reageren. Leuk is ook de Shadow-modus, waarbij de RAM 1500 Revolution je kan volgen als je uitgestapt bent.

RAM 1500 Revolution BEV rear

800 V

Over de aandrijflijn blijft RAM vrij kort: de RAM 1500 Revolution BEV heeft twee elektromotoren, eentje per as, met de ruimte om extra krachtige motoren te plaatsen voor een eventuele sportieve variant. De batterij heeft een spanning van 800 volt en kan snelladen tot 350 kW, wat 160 km range op 10 minuten moet kunnen opleveren. Voor meer details zal het wachten zijn op de productieversie in 2024, maar RAM belooft een leider te worden qua range, sleepvermogen, laadvermogen en laadtijden. Maar hoeveel van die flitsende technologie zal ook zijn weg vinden naar het productiemodel?

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten