In 2025 blaast Skoda 130 kaarsjes uit, een verjaardag die de Tsjechische constructeurs viert door hedendaagse varianten van een aantal belangrijke modellen uit het verleden te bedenken. Zo kreeg designer Richard Švec de leuke opdracht om moderne versie van de Skoda 110 R te schetsen. En daarbij koos hij niet voor een retromodern lijnenspel, maar voor de nieuwe Modern Solid-designtaal.

Hetzelfde, maar helemaal anders
De originele 110 R was een aantrekkelijk vormgegeven coupé die Skoda produceerde tussen 1970 en 1980. Voor de aandrijving zorgde een in de achtersteven ondergebrachte 1,1 liter-viercilindermotor die amper 52 pk op de achterwielen zette via een manuele vierversnellingsbak, waardoor de sprint van 0 naar 100 km/u bijna 20 seconden in beslag nam. Maar omdat de 110 R slechts 880 kilogram woog, liet deze Skoda zich wel enthousiast van bocht naar bocht sturen. De latere RS-versies deden het dan ook erg goed in de rallysport.

Ook de nieuwe, door Richard Švec ontworpen Skoda 110 R is op een sportieve leest geschoeid. al hanteert hij wel heel andere proporties dan het oermodel. Bovendien is er geen sprake van een verbrandingsmotor meer, uiteraard grijpt deze digitale designstudie naar een elektrisch aandrijfgeheel - het had zomaar de Skoda-versie van de enkele weken geleden getoonde VW SP2 kunnen zijn. De luchtsleuven op de flanken dienen hier om de batterijen te koelen.

De Icons get a Makeover-reeks van Skoda toont interessante toekomstpistes voor het gamma van morgen en overmogen. Hopelijk durven ze binnenkort ook echt buiten de lijntjes kleuren, zodat de creativiteit niet beperkt blijft tot digitale designoefeningen. Dat is alweer geleden van de Roomster en de Yeti.