Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Deze sportieve 110 R is geen Alpine maar een Skoda

Geschreven door Klaas Janssens op 26-09-2025

Wie tegenwoordig 110 R zegt, denkt aan de Alpine A110. Maar ook Skoda gebruikte die typebenaming voor een sportcoupé met achterin gemonteerde motor. Nu toont de Tsjechische VW-dochter een hedendaagse, elektrisch aangedreven interpretatie van die 110 R.

In 2025 blaast Skoda 130 kaarsjes uit, een verjaardag die de Tsjechische constructeurs viert door hedendaagse varianten van een aantal belangrijke modellen uit het verleden te bedenken. Zo kreeg designer Richard Švec de leuke opdracht om moderne versie van de Skoda 110 R te schetsen. En daarbij koos hij niet voor een retromodern lijnenspel, maar voor de nieuwe Modern Solid-designtaal.

Skoda 110 R - Icons get a Makeover

Hetzelfde, maar helemaal anders

De originele 110 R was een aantrekkelijk vormgegeven coupé die Skoda produceerde tussen 1970 en 1980. Voor de aandrijving zorgde een in de achtersteven ondergebrachte 1,1 liter-viercilindermotor die amper 52 pk op de achterwielen zette via een manuele vierversnellingsbak, waardoor de sprint van 0 naar 100 km/u bijna 20 seconden in beslag nam. Maar omdat de 110 R slechts 880 kilogram woog, liet deze Skoda zich wel enthousiast van bocht naar bocht sturen. De latere RS-versies deden het dan ook erg goed in de rallysport.

Skoda 110 R - Icons get a Makeover

Ook de nieuwe, door Richard Švec ontworpen Skoda 110 R is op een sportieve leest geschoeid. al hanteert hij wel heel andere proporties dan het oermodel. Bovendien is er geen sprake van een verbrandingsmotor meer, uiteraard grijpt deze digitale designstudie naar een elektrisch aandrijfgeheel - het had zomaar de Skoda-versie van de enkele weken geleden getoonde VW SP2 kunnen zijn. De luchtsleuven op de flanken dienen hier om de batterijen te koelen.

Skoda 110 R - Icons get a Makeover

De Icons get a Makeover-reeks van Skoda toont interessante toekomstpistes voor het gamma van morgen en overmogen. Hopelijk durven ze binnenkort ook echt buiten de lijntjes kleuren, zodat de creativiteit niet beperkt blijft tot digitale designoefeningen. Dat is alweer geleden van de Roomster en de Yeti.

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten