Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Scoops / Hyundai Ioniq 5 N krijgt valste versnellingsbak en driftfunctie - UPDATE

Geschreven door Kevin Kersemans op 26-06-2023

De nieuwe Hyundai Ioniq 5 N wil een moderne EV-aandrijving combineren met ouderwets rijplezier. Maar hoe dan?

Update (1): valse versnellingsbak

Hyundai heeft nieuwe beelden vrijgegeven van de nieuwe Ioniq 5 N, waarop een gecamoufleerde prototype van de elektrische sportieveling van jetje geeft op de Nordschleife van de Nürburgring. Daarbij worden een aantal nieuwe features die de moderne EV-aandrijving willen combineren met ouderwets rijpleizier (opnieuw) onder de aandacht gebracht:

  • Active N Sound: een sportieve soundtrack die doet alsof de Hyundai Ioniq 5 N toeren maakt...
  • N e-Shift: valse dct-bak die doet alsof de Hyundai Ioniq 5 N over 8 versnellingen beschikt...

De systemen werken samen en dat via 10 luidsprekers, waaronder twee aan de buitenkant van de nieuwe Hyundai Ioniq 5 N. De soundtrack die een hoogtoerige, aan een gerobotiseerde achtbank met dubbele koppeling gehangen verbrandingsmotor simuleert, krijgt 3 modi:

  • Ignition: het geluid van een 2 liter-turbobenzine
  • Evolution: het geluid van de Gran Turismo 2025 N Vision Concept
  • Supersonic: het geluid van een straaljager

Update (2): Sprint versus Endurance

De verbeteringen aan de Hyundai Ioniq 5 N blijven niet alleen virtueel, want het onderstel wordt stevig onder handen genomen. Daarbij focussen de ingenieurs in de eerste plaats op de remprestaties van deze sportversie: het krachtigere, regeneratieve remsysteem krijgt remschijven van 400 millimeter die lichtere materialen combineren met een verbeterde koeling. 

Ook de temperatuur van het accupakket wordt extra gemonitord door de N Battery Preconditioningfunctie, die drie modi krijgt:

  • Sleep: ideale temperatuur voor onmiddellijke prestaties
  • Track: zo laag mogelijke temperatuur om aantal circuitrondjes te verhogen
  • N Race: Sprint (volledig vermogen) of Endurance (focus op rijbereik)

Hyundai Ioniq 5 in de sNeeuw

De gewone Hyundai Ioniq 5 is tijdelijk niet meer te vinden in de prijslijsten van het Koreaanse merk, maar de constructeur is volop bezig met de laatste validatietests van de langverwachte sportieve topversie. Die vinden plaats in het hoge noorden, in het Zweedse Arjeplog. Daar wordt niet alleen getest hoe de Hyundai Ioniq 5 N reageert op lage temperaturen, maar wordt ook zijn weggedrag op een ondergrond met weinig grip geperfectioneerd.

Met modellen als de i20, i30 en Kona N heeft de sportieve afdeling van Hyundai een reputatie opgebouwd als het op weggedrag en rijplezier aankomt – om nog maar te zwijgen over de i20 N WRC Rally 1-auto waarmee het merk deelneemt aan het wereldrallykampioenschap. De verwachtingen zijn dan ook hooggespannen wanneer de constructeur die magische letter voor het eerst op een productie-EV kleeft, na de racewagens Veloster RM20e en Veloster N ETCR.

N Drift Optimizer

Hyundai heeft nog geen details vrijgegeven over de technische kenmerken van de Ioniq 5 N, maar wellicht zullen die vergelijkbaar zijn met die van zijn neef, de Kia EV6 GT (585 pk en 740 Nm, een batterij van 77,4 kWh en 0-100 km/u in 3,5 seconden). In tegenstelling tot die twee laatste is de Ioniq 5 N echter een vierwielaandrijver, waarmee hij dus niet alleen het eerste elektrische N-model is, maar afgezien van de rallyauto waarmee onze landgenoot Thierry Neuville de kleuren van het merk verdedigt op het WRC-toneel, ook het eerste is met vierwielaandrijving.

Maar uiteraard is het dan wel de bedoeling dat er dan wat lol mee te beleven valt, ondanks het gewicht van de batterijen (de Kia EV6 GT zet 2.185 kilo op de weegschaal). Daarom krijgt de Ioniq 5 N een elektronische sperdifferentieelfunctie (net als zijn Kia-neef), maar ook een heuse driftmodus, die N Drift Optimizer werd gedoopt en onder andere de koppelverdeling over de assen en de stugheid van de ophanging in die mate beïnvloedt dat het kinderspel zou moeten zijn om de auto in een drift te gooien – en te houden.

In afwachting van de officiële onthulling van de Ioniq 5 N in juli 2023 gaf Hyundai alvast onderstaand filmpje vrij van een in de sneeuw driftend prototype samen met i20 N WRC Rally 1.

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten