Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Scoops / Alle SUV's voor 2017 en 2018

Geschreven door Tony Verhelle op 15-10-2016

Hoe je het ook draait of keert, het SUV-segment blijft superbelangrijk voor alle constructeurs en in het bijzonder voor de merken die meer op prestige gericht zijn. Hun modellenaanbod rijst dan ook de pan uit. Hieronder een overzicht van wat u zoal mag verwachten de komende jaren.

Alfa Romeo

Eindelijk is de nieuwe Giulia op de markt, zodat Alfa Romeo nu zijn aandacht kan richten op de SUV die het zo erg nodig heeft. De Stelvio (een naam die verwijst naar de befaamde Italiaanse bergpas) baseert zich grotendeels op het platform en de techniek van de recent gelanceerde Giulia, maar zal uiteraard ook zijn eigenheden hebben, onder meer de voor de hand liggende vierwielaandrijving (die desgewenst dan weer kan terugvloeien naar de Giulia). Als alles goed gaat, mogen we de Stelvio in 2018 in het straatbeeld verwachten, maar bij Alfa Romeo moet je altijd een slag om de arm houden…

Audi

Na de Q2, die binnenkort wordt gelanceerd, is het de beurt aan de Q5.  De oudste van Audi’s SUV-modellen was aan vervanging toe, zeker met de druk van nieuwkomer Mercedes GLC en het niet aflatende succes van de Volvo XC60, marktleider in dit segment. Net als zijn grote broer Q7 wordt de Q5 lichter, krijgt hij het nieuwe platform (MLB) aangemeten en zal hij snel als plug-inhybride worden aangeboden. De afmetingen blijven ongeveer dezelfde. Het interieur krijgt de nieuwe Audi-look en onder de motorkap zullen we alleen de recentste krachtbronnen vinden.  Verderop in de pijplijn zit er een Q4 aan te komen, die moet voorkomen dat concurrenten BMW en Mercedes met hun X4 en GLC Coupé het rijk voor zich alleen hebben. In 2018 zou dan de nieuwe Q3 volgen, ook weer gebaseerd op de nieuwste platform- en aandrijfontwikkelingen.  Datzelfde jaar loopt ook de Q6 in ons eigenste Vorst van de band, voorlopig enkel in volledig elektrische e-Tron-versie. Technisch zijn echter ook andere varianten mogelijk als de aandrijving op stroom toch nog wat moeilijkheden zou ondervinden om een plekje onder de zon te veroveren. In datzelfde (zeer drukke jaar) staat eveneens de lancering van de Audi A6 Avant op het programma en die laatste krijgt zoals gewoonlijk een verhoogde Allroad-variant.

BMW

Om een niche meer of minder zitten ze bij BMW niet verlegen. Het ligt in München allicht nog altijd zwaar op de maag dat het concurrent Mercedes was die de vierdeurscoupé opnieuw op de kaart zette, maar anderzijds was het natuurlijk wel BMW dat de coupé-SUV het levenslicht schonk (met de X6) – akkoord, er was nog zoiets als de SsangYong Actyon, maar die was waarschijnlijk niet eens als ‘coupé’ bedoeld. Van de X1 was er nog geen coupéversie, maar die komt eraan, in de vorm van de X2. Er wordt ook reikhalzend uitgekeken naar de nieuwe X3, die aardig voor de dag zal moeten komen nu de concurrentie (Audi Q5, Mercedes GLC, Volvo XC60) binnenkort allemaal in het nieuw steekt. Voor wie tot 2018 kan wachten en het liefst wat groter ziet, komen de nieuwe X5 en zelfs een grote X7 eraan, die ook de basis vormt voor de SUV van Rolls-Royce. Maar BMW staat er ook om bekend minder platgetreden paden op te zoeken. Met de Urban Cross wil het die in de stad verkennen: het is BMW’s versie van de kleine cross-over, die zich vooral in een stedelijke omgeving thuis voelt, maar dan op een wat avontuurlijker manier. En München volhardt ook in het i-verhaal: er zou binnen enkele jaren een i5 op komst zijn die het midden houdt tussen een i3 en een klassiekere break – een soort… cross-over dus. Er is sprake van een rijbereik van 500 kilometer.

Dacia

Niet alleen het merk Dacia werd een onverhoopt succes voor de Renault-groep, maar ook van de verkoopcijfers van de Duster stonden ze in Frankrijk behoorlijk te kijken. De compacte SUV kreeg recent een facelift en dat betekent zelfs voor een merk uit de lowcostklasse dat stilaan aan een opvolger gedacht moet worden. Zoals onze illustrator hem hier heeft getekend, sluit de nieuweling inderdaad goed aan bij wat de laatste jaren bij Dacia uit de designstudio’s is gerold, maar wij blijven de huidige Duster toch een pak geslaagder vinden. Stiekem hopen we dan ook dat onze tekenaar het voor één keer compleet mis heeft…

Lamborghini

Nog niet zo lang geleden woedde binnen de VW-groep een grote strijd achter de schermen tussen Bentley en Lamborghini over wie een SUV zou mogen bouwen en daarvoor de nodige ontwikkelingsfondsen kreeg. Ondertussen is ook dat boveneinde van de markt zodanig aan het boomen dat ze in Wolfsburg alsnog het licht op groen hebben gezet voor beide projecten: de Urus komt er dus naast de Bentayga. Beide modellen delen vele onderdelen en hun platform met andere SUV’s in de groep (genre Audi Q7, Porsche Cayenne en Volkswagen Touareg), maar wees maar verzekerd dat de Urus door een specifi eke Lamborghini-motor zal worden aangedreven en dat hij buiten zijn looks ook nog op andere vlakken voldoende uit de band zal springen.

Land Rover

De oer-Defender heeft onlangs dan toch zijn laatste adem uitgeblazen (hoewel Land Rover al wel een speciale afdeling heeft opgericht waar liefhebbers op bestelling toch nog dat legendarische model kunnen kopen – met een prijskaartje navenant), maar de top van het merk heeft beloofd dat het werkpaard een opvolger krijgt. Die is gepland voor 2018 en zou dezelfde terreineigenschappen moeten hebben als zijn voorganger, maar dan gecombineerd met een comfort en connectiviteit die beter beantwoorden aan de moderne eisen.  Veel dichter bij zijn definitieve onthulling staat een ander icoon van dit merk, de Discovery. Die viert zijn première binnen een kleine maand, op het salon in Parijs, en zijn vormgeving zal maar heel weinig verschillen van de enige tijd geleden voorgestelde Discovery Vision Concept. We mogen eens te meer veel ruimte verwachten binnen een eigenzinnig, maar geslaagd design en terreincapaciteiten waaraan vele concurrenten nog altijd een puntje kunnen zuigen.

Mercedes

Het SUV-hoodfstuk bij Mercedes is duidelijk nog niet aan zijn einde. Om te beginnen wordt al aan de opvolger van de GLA gedacht – die mogen we in 2018 verwachten en zal gezien het succes van de huidige generatie uiterlijk niet zo veel verschillen van zijn voorganger.  Opvallender is dat Mercedes tussen de A en de C, waar het tot nog toe enkel een compacte eenvolumer situeert (de B-Klasse), ook nog plaats vindt voor een GLB. Daarmee wil het merk uit Stuttgart een eigenzinnig antwoord bieden op de immens populaire voorwielaangedreven eenvolumer van BMW (Gran Tourer). In plaats van een lange versie van de B-Klasse komt er dus een op dezelfde techniek (voorwiel- of vierwielaangedreven) gebaseerde SUV, die enorm veel plaats biedt gezien zijn buitenafmetingen en zelfs een derde zitrij zou kunnen krijgen. Nog in 2018 zou ook de nieuwe GLE op stapel staan, met de techniek van de net gelanceerde E-Klasse.  Stuttgart kijkt ook een beetje afgunstig naar het (relatieve) succes van de Allroad-versies bij Audi en heeft daarom beslist om zogenoemde All Terrain-uitvoeringen aan te bieden van zowel de C- als de E-breakmodellen. Die zien er iets ruiger uit, staan wat hoger op hun poten en bieden voor de rest alles wat een normaal model te bieden heeft, tegen een iets hogere prijs welteverstaan…

Dat er in 2017 een waterstofauto van Mercedes op de markt komt, kon u al in AutoGids lezen, maar de constructeur werkt ook onder hoogspanning aan een volledig elektrisch platform (EVA), waarop twee berlines (ter grootte van een E- en een S-Klasse) en twee SUV’s (analoog met een GLC en een GLS) gebaseerd zullen zijn.  De kleinste van de twee (die we zelf maar even E-GLC doopten) zou er eerst komen, in 2019. In Parijs volgende maand zou Mercedes overigens de naam voor zijn apart gepositioneerde elektrisch gamma onthullen, naar analogie van de i-modellen van BMW.

Mini

De volgende nieuwkomer in het rijtje bij BMW-dochter Mini is de Countryman, die evolueert ten opzichte van de huidige zoals de ‘normale’ Mini’s dat deden ten opzichte van hun voorgangers. De auto wordt dus ruimer, moderner en wat praktischer binnenin, en kan een beroep doen op de nieuwste evoluties qua aandrijving ontwikkelingsbinnen de BMW-groep. Over een hybride versie wordt naar verluidt nagedacht, maar daarvoor staat het licht blijkbaar nog niet helemaal op groen. Uiteraard zal de Countryman verkrijgbaar zijn met (drie- en viercilinder)motoren, zowel diesel als benzine. Ook een snelle John Cooper Works-uitvoering zit opnieuw in de pijplijn.

Mitsubishi

Bij Mitsubishi lijkt de horizon uit te klaren: het Japanse merk staat eindelijk weer paraat met nieuwe modellen, al zitten die voorlopig nog in de conceptfase. Op het salon van Indonesië (begin augustus) werd zo de XM Concept voorgesteld, een kruising tussen een SUV en een
eenvolumer die veel binnenruimte moet bieden en hoog genoeg op zijn poten staat om ook op de onverharde wegen van ontwikkelingslanden zijn mannetje te staan.  Mitsubishi zwijgt als vermoord over het feit of hij ook naar Europa komt, maar het tegendeel zou ons eerlijk gezegd verbazen. Naar de aandrijving hebben we voorlopig het raden, maar gezien eerdere uitlatingen zou er ook wel eens een elektrische versie kunnen komen, zeker voor onze contreien.  In Parijs toont het Japanse merk dan weer de conceptcar van een grote, luxueuze SUV met coupéachtige looks, die Ground Tourer werd gedoopt. Het prototype is voorzien van een plug-inhybride aandrijving en vormt ongetwijfeld de voorbode van de nieuwe Outlander, die voor 2018 is gepland.

Nissan

De uitvinder van de betaalbare, tweewielaangedreven cross-over is nog altijd marktleider in dit segment, maar die positie staat onder een steeds hogere druk.  Vandaar dat er een grondige facelift zit aan te komen voor de Qashqai, waarbij de nieuweling zeker vooraan de opvallende look van alle komende Nissans moet krijgen, te beginnen bij de volledig nieuwe Micra, die er in Parijs zit aan te komen.

Opel

Het is de bedoeling dat de Meriva wordt opgevolgd door een ruime, maar uiterlijk vrij compacte SUV, die in samenwerking met de PSA-groep zal worden gebouwd. De lijn van het dak verwijst naar dat van de Adam (vandaar de naam die we hem hebben toegedicht), maar voor het overige sluit deze nieuweling qua lijnenspel aan bij wat we de laatste tijd van Opel mogen verwachten. Onder de kap komen de recent gemoderniseerde motorenfamilies van Opel te zitten, met als vermoedelijke steracteur de bijzonder geslaagde 1.0-driecilinder-turbo die we kennen uit de Corsa, Astra en... Adam.

Peugeot

Terwijl de huidige 3008 nog een soort cross-over of persoonlijke interpretatie van een eenvolumer was, gaat zijn opvolger duidelijk de meer klassieke SUV-toer op, naar analogie van de toekomstige Citroën AirCross (waarmee deze Peugeot trouwens zijn techniek deelt).  De nieuwe 3008 heeft dan ook een aanzienlijk betere bodemvrijheid dan zijn voorganger en werd ook zo’n 8 centimeter groter, wat meer binnenruimte moet opleveren.  Het interieur plooit zich naar de huidige Peugeot-stijl, met onder meer een groot aanraakscherm in het midden en een klein stuurwiel dat hier aan beide zijden (boven- en onderaan) afgeplat is, voor een beter zicht op de instrumenten. Onder de motorkap mogen we de PureTech-motoren verwachten. Meer technische details volgen binnen een maand, wanneer de auto op het salon van Parijs zijn wereldpremière viert.

Porsche

Door velen wordt hij verguisd, maar de Cayenne is wel de redder van Porsche, doordat de hoogpotige SUV uit Zuffenhausen bij zijn debuut als warme broodjes over de toonbank ging en vooral in de States nauwelijks aan te slepen was.  Ondertussen is de Cayenne een begrip geworden op onze straten en komt de derde generatie er al aan. Op dit ogenblik is Porsche nog volop bezig met de lancering van de Panamera (tweede generatie), maar in 2017 zullen alle schijnwerpers gericht zijn op de nieuwe Cayenne. Die zal rusten op het MLB-platform binnen de VW-groep, dat werd ingewijd door de Audi Q7.

Renault

Als grote broer van de Kadjar, zelf een halfbroer van de Nissan Qashqai, komt in 2017 ook de nieuwe Koleos naar onze contreien. Deze ruime SUV is verwant met de recente Nissan X-Trail en zal bij ons enkel met dieselmotoren te krijgen zijn, gekoppeld aan een handgeschakelde bak of een CVT van Nissan-origine. De Koleos werd voor het eerst aan het publiek getoond op het salon van Peking dit voorjaar en is op dit ogenblik al verkrijgbaar in sommige andere continenten, maar wij moeten nog wachten tot volgend jaar.

Rolls-Royce

Nog geen drie jaar terug zwoer Rolls-Royce-baas Torsten Müller-Ötvös bij hoog en bij laag dat Rolls-Royce nooit een SUV zou uitbrengen. Maar zijn woorden waren nog niet koud of daar verschenen al de eerste foto’s van een wat hoger op zijn poten staande Ghost met op het kofferdeksel een weerzinwekkende spoiler: de ingenieurs waren wel degelijk een 4x4-platform aan het ontwikkelen. De Cullinan (zo wordt hij althans voorlopig genoemd) zou er in 2018 moeten komen en veel techniek delen met de al even toekomstige BMW X7, zonder uiteraard zijn eigenheid onder de motorkap en (vooral) in het interieur op te geven.

Seat

In het B-segment werkt Seat aan een kleine SUV die modellen als de Opel Mokka, Peugeot 2008 of Renault Captur de duvel wil aandoen. Het motorenpalet van deze cross-over loopt gelijk met dat van de Ibiza (of de VW Polo als u wilt) en enkel de voorwielen worden aangedreven.  Uiterlijk mikt de kleine Seat SUV op een grote personaliseerbaarheid, waarbij ook het dak in een andere kleur kan worden besteld en nog andere designaccenten kunnen worden gelegd.

Skoda

De voorbije weken werden we uitvoerig bestookt met berichten over de Kodiaq, Skoda’s eerste grote SUV, die binnenkort offi cieel wordt voorgesteld. Hij is gebaseerd op een verlengd VW Tiguan-chassis en daardoor ook als zevenzitter te krijgen – het plaatsaanbod binnenin belooft naar Superb-gewoonte dan ook bijzonder goed te zijn. Uiteraard kan de Tsjechische VW-dochter ook putten uit de bijzonder grote technische onderdelenbank van het moederconcern.  Een kleinere versie van de Kodiaq komt volgend jaar op de markt en wordt de opvolger van de Yeti.  Die auto is uiteraard technisch sterk verwant aan de Seat Ateca of VW Tiguan, maar geeft wat meer voorrang aan functionaliteit en soberheid dan aan design, onder meer door uit te pakken met een verschuifbare achterbank.

SsangYong

De kleine Koreaanse 4x4-specialist komt volgend jaar met een nieuwe Rexton, een van zijn succesmodellen. De auto zal nog altijd op een ladderchassis rusten, maar de techniek (gedeeltelijk van Mercedes afkomstig) wordt gemoderniseerd en vooral de vormgeving wordt een pak aantrekkelijker, zowel aan de binnenkant als aan de buitenzijde. Uiterlijk vallen vooral de fors uit de kluiten gewassen wielkasten op die zo typisch zijn voor het merk; binnenin zou het wat goedkope, plastiekerige interieur van de huidige Rexton moeten plaatsruimen voor een helder design en moderne connectiviteitsoplossingen. 

Tesla

Hoewel er op Europese wegen nog bijna geen enkele Model X (de cross-overversie van de Model S) te bekennen is, denkt Tesla al verder. Nu van de Model 3 al meer dan 300.000 auto’s (virtueel) zijn besteld, willen CEO Elon Musk en de zijnen zo snel mogelijk het modellenpalet compleet maken met de Model Y. Die verhoudt zich tot de Model 3 zoals de Model X zich verhoudt tot de S, namelijk als een verhoogde variant met meer ruimte binnenin. Vleugeldeuren achteraan hoeft u hier niet te verwachten, die zijn te duur en hebben bij de grote Model X al te veel vertraging opgeleverd.  Technisch is de Model Y volledig identiek aan de Model 3, en ook vierwielaandrijving behoort tot de mogelijkheden. Wat blijft het toch jammer voor Tesla dat Ford de rechten op de naam ‘Model E’ heeft afgeschermd, anders was het modellenpalet helemaal… S-E-X-Y geweest.

Volvo

Modulariteit is een kernwoord geworden bij Volvo, dat op een compact (CMA) en een groter platform (SPA) meerdere modellenreeksen baseert, allemaal voortbewogen door viercilindermotoren, op benzine of diesel. De opvolger van de zeer succesvolle XC60 komt er volgend jaar aan en rust voortaan op het grote platform van de XC90. Ook uiterlijk is hij sterk verwant met zijn grote broer, de initiator van de ommezwaai bij Volvo.  Dat alles betekent wel dat de productie van het model van Gent naar Göteborg verhuist, waar alle modellen op dat grote platform in elkaar worden gezet.  Volvo Gent blijft wel alle Volvo’s op het compactere platform maken en daar hoort naast de V40 ook een nieuwe XC40 bij. Die bijt trouwens de spits af voor het nieuwe CMA-platform en mag pronken met een wat frivolere, sportieve stijl, die volgens de Volvo-mensen beter past bij het jongere cliënteel en het trendy imago van de toekomstige kleinere Zweedse modellen. De XC40 komt er ook met driecilinders, eventueel zelfs in combinatie met een elektromotor om zo de eerste, kleinere Volvo plug-inhybride te worden (met een elektrisch rijbereik van zo’n 50 kilometer). Qua interieur en aankleding pikt de nieuweling in op wat we nu al van de XC90 en S90 gewoon zijn, maar dan met wat meer branie.

Volkswagen

In Wolfsburg plannen ze een heel opvallend SUV-off ensief. Gezien het succes van de coupé-SUV’s denkt VW sterk aan een coupé op basis van de Tiguan, terwijl een verlengde zevenzitsversie (een ‘Tiguan XL’) technisch en qua afmetingen zou gelijklopen met de Skoda Kodiaq. Eind 2017 zou ook de nieuwe Touareg (op het nieuwe platform) moeten arriveren, waarvan we recent al een voorbode kregen in de vorm van de T-Prime Concept GTE – meteen een verwijzing naar een (mogelijke) hybride aandrijving. Qua afmetingen zal de Touareg dichter bij een Audi Q7 aansluiten, maar vergeleken bij het huidige model zou de auto toch beduidend minder wegen.  Op de SUV-versie van de toekomstige Polo (mogelijk T-Cross genoemd) blijft het wachten tot 2018. Vierwielaandrijving hoeven we hier allicht niet te verwachten (technisch zal het model gelijklopen met de kleine SUV van Seat). Een trapje hoger is er de T-Roc, die technisch zeer nauw verwant is met de Golf, maar dan voorzien van een totaal ander kleedje. Tot slot werkt ook Volkswagen aan een elektrisch subgamma. De eerste telg daarvan wordt een cross-over (we hebben hem maar even ‘E-Cross-over’ gedoopt) die op een afzonderlijk platform zal rusten.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten