AutoGids gaat voor de grote verhalen uit de autowereld, maar die lijvige hoofdstukken worden wel gevormd door de persoonlijke ervaringen van onze journalisten. Daarom deze terugblik op autojaar 2025, aan de hand van hun persoonlijke hoogte- en dieptepunten. Wat waren de tops en flops van Frédéric Kevers, redacteur bij AutoGids?

Auto van het Jaar 2025: LAMBORGHINI TEMERARIO
Het zou de Maserati MC20 GT2 Stradale worden, dat leek overduidelijk na uitgebreide testritten op een afgesloten omloop en op de openbare weg. Tot ik de nieuwe Temerario over de Autódromo do Estoril mocht jagen. Dus werd de Lamborghinie mijn persoonlijke Auto van het Jaar.
Ik was nochtans met de nodige voorzichtigheid naar Portugal afgezakt, zo als groot bewonderaar van de atmosferische V10-motor die achterin de Huracan lag. Een hybride V8 met drukvoeding: ik was klaar om teleurgesteld te worden. Eenmaal achter het stuur smolten die twijfels als sneeuw voor de zon. Wat een machine!
Akkoord, de V10-soundtrack wordt niet geëvenaard, maar de sensaties om de motot tot 10.000 toeren per minuut te jagen bleken haast even verslavend. Bovendien bereikt het weggedrag precisie, wendbaarheid en efficiëntie die bij de stieren uit Sant’Agata Bolognese ongezien is. Voor het eerst heb ik het gevoel dat Ferrari zich echt zorgen moet maken.
Schoonheid van het Jaar 2025: ASTON MARTIN VANTAGE S
De mooiste productieauto die ik dit jaar zag, is Duits en komt uit Beieren. Maar daar mag ik voorlopig nog niets over zeggen. Daarom kies ik voor een klassieker: de Aston Martin Vantage - die onlangs een S-versie verwelkomde . Ik ben immers een grote fan van het Britse merk en van GT’s met een motor voorin.

De keuze is dan ook beperkt. Ferrari heeft met de Amalfi veel van de esthetische tekortkomingen van de Roma weggewerkt, toch haalt dat Steigerende Paard het nog steeds niet van de elegante en furieuze Vantage, die haast net zo leuk is om mee te rijden als om naar te kijken. Go Gaydon!
Lolbroek van het Jaar 2025: PORSCHE IN DE AUTOSPORT
Echt lollig is het niet, eerder lachtwekkend. De EV-weg die Porsche ingeslagen is mag dan wel succesvol zijn, het knaagt wel aan de ziel van de Duitse sportwagenbouwer. De Taycan mag dan geweldig zijn om mee te rijden, de twijfelachtige betrouwbaarheid en de enorme waardevermindering doen het imago weinig goed.

Dan blijkt Porsche het Wereldkampioenschap Endurance te verlaten, om daarna het officiële engagement in de Formule E te versterken... Dat is toch onbegrijpelijk voor een merk zoals Porsche, dat altijd voor stond voor historische coherentie en sportieve geloofwaardigheid. Dat onwrikbaar lijkende kaartenhuis staat nu toch op instorten.
Teleurstelling van het Jaar 2025: MAZDA 6e
Wat ik altijd bewonderde aan Mazda was de technische eigenzinnigheid, de slimme engineering, de rond het bestuurder opgebouwde interieur en de krachtige huisstijl. Toen de 6e werd voorgesteld, hoopte ik dan ook op een slanke berline op het platform van de CX-60/CX-80. Met zes-in-lijnmotoren, als het even kon.

Maar het werd iets gans anders. De Mazda 6e combineert een onevenwichtig design met tweederangstechnologie uit China, met technische specificaties die onder de norm blijven. Akkoord, het interieur oogt netjes, met mooie materialen en en strakke vormgeving. Maar die centrale display staat haaks op de Mazda-filosofie die de Japanners al jaren preken. Slecht is de 6e niet, maar het is geen Mazda.
Belofte voor het Jaar 2026: EUROPE STRIKES BACK
Ik heb het hier niet over de herziening van het verbod op nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren vanaf 2035. De EU heeft die motoren nooit verboden, maar “nuluitstoot”-aandrijvingen opgelegd. Dat onderscheid is cruciaal. Was het een juiste keuze, of opnieuw een beleidsfout na het forceren van een industriële omwenteling die constructeurs niet wilden?

De toekomst zal het uitwijzen. Eén ding staat vast: na aarzelende beginjaren en een eerste golf elektrische modellen die vaak middelmatig of onafgewerkt waren, schakelen onze merken een versnelling hoger. En dat zal pijn doen bij de Chinese concurrentie. En dat doet deugd. Alvast chapeau voor Renault (Made in France), BMW (Neue Klasse) en Mercedes (MMA-platform).
