Samenvatting Aston Martin Vantage S (2025)
- V8-biturbo nu 680 pk en 800 Nm sterk
- 0-100 km/u in 3,4 seconden en top van 325 km/u
- 44 kilogram aan extra downforce
- Aerodynamisch verantwoorde designdetails
- Eerste leveringen: eind 2025
Aston Martin heeft het S-achtervoegsel vanonder het stof gehaald. Na de DBX S enkele maanden geleden, stelt Gaydon nu de Vantage S voor als nieuwe topversie van het gamma. Het gaat om een make-over die de Britse sportwagen wat daadkrachtiger maakt, want naast het koetswerk worden ook het onderstel en de aandrijflijn onder handen genomen.

De Aston Martin Vantage S verwelkomt een aerodynamisch geoptimaliseerd koetswerk met extra koelsleuven in de motorkap (uitgevoerd in carbon of glanzend zwart) en een geïntegreerde vleugel op het achterwerk, een spoiler die tot 44 kilogram extra neerwaartse druk genereert. Let ook op de knappe 21-duimervelgen. Het interieur baadt intussen in alcantara en koolstofvezel, waardoor de sfeer meer functionaliteit en minder luxe uitstraalt.

V8-power
Tussen de voorwielen van de Vantage S ligt de bekende 4 liter-V8 van AMG-origine. Het vermogen van dit biturboblok wordt opgetrokken met 15 pk, zodat er nu 680 paarden via een ZF-achttrapsautomaat aan de achterwielen sleuren. Het maximumkoppel bedraagt 800 Nm en is beschikbaar tussen 2.750 en 6.000 toeren per minuuut, wat de souplesse bevordert. Die power zorgt ervoor dat deze Aston Martin in 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u spurt en een topsnelheid van 325 km/u haalt.

Om de rijdynamiek aan te scherpen, speelt Aston Martin met de kalibratie van de adaptieve Bilstein DTX-schokdempers. De vooras profiteert van een specifieke afstelling die de stuurprecisie bij het insturen aan hogere snelheiden wil verbeteren. Het subframe achteraan wint aan stijfheid, maar met het oog op tractie en controle staat de achtervering een tikkeltje zachter.

De leveringen van de Vantage S starten op het einde van 2025. De nieuwe topversie zal aangeboden worden naast de Vantage Coupé en de Vantage Volante.