Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Update / BMW 2018: Updates voor het hele gamma

Geschreven door David Leclercq op 17-01-2018

BMW voert updates door aan zowat zijn hele gamma. Het gaat niet zozeer om facelifts, maar wel om grondige verbeteringen aan de meerderheid van de modellen van het merk.

BMW zal deze lente aanpassingen doorvoeren aan heel zijn gamma. Het gaat doorgaans om technische verbeteringen. Zowat alle modellen passeren de revue, maar op heel uiteenlopende manieren. Dit is wat je in grote lijnen moet onthouden.

AdBlue voor iedereen

Vanaf de lente van 2018 hebben alle dieselmodellen van het BMW-gamma een AdBlue-katalysator voor de afbraak van NOx in de uitlaatgassen. Tot op heden had het merk ook een oplossing met een eenvoudige NOx-filter, maar die wordt geschrapt. De bedoeling is om tegelijk de productie te vereenvoudigen (één in plaats van twee systemen) en de uitlaatgasreiniging te verbeteren, want die verloopt efficiënter met een AdBlue-systeem. We vermoeden trouwens dat het vooruitzicht op een mogelijk volledig dieselverbod in bepaalde steden, waaronder ook BMW’s eigen thuisbasis München, heeft bijgedragen aan deze beslissing.

Partikelfilter voor alle benzinemotoren

Het is algemeen bekend: sinds benzinemotoren zijn overgeschakeld op directe injectie, stoten zij ook fijnstof uit. Daarom wordt binnenkort ook voor hen een partikelfilter verplicht zoals dat al vrij lang het geval is voor diesels. Van een DeNox-katalysator tegen stikstofoxiden is helaas nog steeds geen sprake. Alle modellen die na juli 2017 op de markt zijn gebracht, hadden al zo’n filter, maar nu wordt hij dus veralgemeend naar de modellen die al langer in de catalogus staan, zoals bijvoorbeeld de 4-Reeks, de X1 of de i8. Het is nog niet bekend of BMW de prijs zal verhogen naar aanleiding van deze extra technologie, maar we vermoeden van wel.

Nieuwe dieselmotor en M Sport-differentieel voor X3

De onlangs geïntroduceerde nieuwe X3 (lees hier onze test) ziet zijn aanbod ook wat bijgewerkt. Zo wordt het gamma aangevuld met de xDrive 25d. Die heeft een tweeliterdiesel van 231 pk en 500 Nm die via een achttrapsautomaat de vier wielen aandrijft. BMW spreekt van een injectiedruk tot 2.500 bar en een gefaseerde drukvoeding (“two-stage charging system”). De SUV zou met deze motor van 0 naar 100 km/h sprinten in 6,8 seconden en een normverbruik halen van 5,8 à 6,1 l/100 km naargelang van de banden. Dat levert een CO2-uitstoot op van 154 à 160 g/km. Vanaf maart 2018 wordt de X3 M40i standaard uitgerust met het actieve M Sport-differentieel in de achteras. Met dit sperdifferentieel zou de X3 nog levendiger moeten rijden en nog meer als een achterwielaandrijver moeten aanvoelen.

Achttrapsautomaat voor meer modellen

Tot slot worden nog meer modellen dan voordien uitgerust met de Steptronic-achttrapsautomaat. Hij is voortaan standaard in de BMW 320d xDrive berline, Touring en Gran Turismo. De 430i coupé en 420d xDrive Gran Coupé staan op dezelfde technische basis en zijn dus ook niet meer met een manuele versnellingsbak verkrijgbaar.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten