Samenvatting Lotus Emira (2026)
- Lotus Emira Turbo: nieuwe instapversie (360 pk)
- Lotus Emira V6 SE: nieuwe topversie (405 pk)
- Beschikbaarheid België: Turbo vanaf 99.600 euro, V6 SE vanaf 119.900 euro
- Nieuwe Racing Line-afwerking: esthetisch pakket
Ook Lotus heeft zich een beetje verkeken op de elektrificatie van het wereldwijde wagenpark, want die EV-switch gaat beduidend trager dan enkele jare geleden gedacht. Zeker in het sportwagensegment, waar de met hun hart kopende klanten bij verbrandingsmotoren blijven zweren. Daarom blijft Hethel inzetten op de Emira, hun laatste model dat (nog) niet elektrisch is.
Lotus Emira Turbo
Het gamma telt voortaan drie varianten, nu de onlangs gepresenteerde Emira Turbo SE het gezelschap krijgt van een wat mildere Turbo-variant die als instapversie van het gamma zal fungeren. Achterin ligt dezelfde 2 liter-turbobenzine van AMG-makelij, maar het vermogen van de vierpitter wordt teruggeschroefd naar 360 pk.
Net zoals Mercedes bij de A35 en de A45 paart Lotus deze drukgevoede krachtbron aan een gerobotiseerde achtbak met dubbele koppeling. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt de Emira Turbo 4,4 seconden, zijn topsnelheid bedraagt 275 km/u. De 400 pk sterke Turbo SE zet daar 4 seconden en 291 km/u tegenover.
Lotus Emira V6 SE
Die geblazen vierpitter is leuk, maar een zescilindermotor is toch prettiger. De Lotus Emira V6 blijft in het gamma, maar krijgt het SE-achtervoegsel achter zijn typebenaming. Aan de door een supercharger aangevuurde 3,5 liter-krachtbron van Toyota-origine wordt niet geraakt: die blijft een piekvermogen van 405 pk combineren met een maximumkoppel van 420 Nm.
Maar de SE komt wel met een geperfectioneerde onderstelset-up en een verbeterde motorkoeling. Je behoudt de keuze tussen een manuele en een automatische zesversnellingsbak. De Lotus Emira V6 SE sprint in 4,3 seconden naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 290 km/u. En dat vanaf 119.900 euro. De Turbo-basisversie blijft net onder de 100.000 euro steken.
Racing Line voor de SE-modellen
Ook nieuw is de zogeheten Racing Line-afwerking die Lotus introduceert op de SE-modellen van de Emira, dus zowel op de Turbo SE als de V6 SE. Het gaat om een esthetische upgrade die een subtiele striping in geel, rood of zilver op het koetswerk toevoegt, inclusief bijpassende zijspiegels, remklauwen en interieuraccenten. De Racing Line impliceert tevens zwartglanzende velgen, speciale koetswerkbadges en een plaatje in het interieur.
Wat zijn ze bij Lotus blij dat ze de Emira nog hebben. Nog een echte sportwagen, beschikbaar met een explosieve turbomotor of een soepele V6-krachtbron. En dankzij de nieuwe Turbo en de V6 SE oogt het gamma aantrekkelijker dan ooit
