De Volkswagen Golf eHybrid beschikt over een plug-inhybride aandrijflijn die zich baseert op de 1.5 TSI, goed voor een systeemvermogen van 204 pk. Die power wordt op de voorwielen gezet via de gerobotiseerde DSG-zesversnellingsbak met dubbele koppeling. Diens batterijpakket heeft een capaciteit van 19,7 kWh, wat zich vertaalt in een elektrisch rijbereik van zo maar eventjes 144 kilometer.

Daar kan de vernieuwde Opel Astra Plug-in Hybrid nog steeds niet tegenop, al sluipt hij wel dichterbij zijn eeuwige rivaal. De voortaan via een nieuwe zevenbak met dubbele koppeling schakelende stekkerhybride ziet zijn systeemvermogen stijgen naar 197 pk (+16 pk), terwijl de batterijcapaciteit toeneemt tot 17,2 kWh (+4,8 kWh). Dat levert de Astra PHEV een elektrisch rijbereik van nu 83 kilometer (+26 km) op.

Met een Belgische vanafprijs van 39.600 euro is de Astra Plug-in Hybrid bovendien een stuk goedkoper dan de VW Golf eHybrid, die pas vanaf 47.110 euro van eigenaar wisselt. Opel verkoopt de Astra Plug-in Hybrid bovendien ook als Sports Tourer (vanaf 40.600 euro), terwijl Volkswagen nalaat de eHybrid als Variant aan te bieden.