Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Brussel: de Vijfhoek en Kuregem naar 20 km/u

Geschreven door Olivier Duquesne op 21-04-2020

Om de sociale afstand in de Vijfhoek en in Kuregem te helpen bewaren, worden de straten omgevormd tot 'erven'. Dat betekent een maximumsnelheid van 20 km/u. Het voorlopige zou ook definitief kunnen worden.

Om voetgangers naast de trottoirs te laten lopen en plaats te geven aan fietsers worden de Vijfhoek van Brussel (binnen de R20) en een deel van de wijk Kuregem in Anderlecht een erf tijdens de lockdown. Dat houdt in dat voetgangers en fietsers voorrang hebben en dat de maximaal toegestane snelheid op 20 km/u ligt. Daarnaast mag je enkel parkeren op voorbehouden parkeerplaatsen. Erven worden afgebakend door het verkeersbord F12 dat ook wordt gebruikt voor woonzones. Het Ter Kamerenbos blijft afgesloten voor het verkeer tot nader order.

Definitief voorlopig

De Brusselse autoriteiten zullen deze zones invoeren vanaf de versoepeling van de maatregelen begin mei. Ook de trams en bussen moeten de limiet van 20 km/u respecteren. Er zijn enkele aanpassingen gepland, maar het is niet mogelijk om alle straten te transformeren op twee weken tijd. De achterliggende idee is om plaats te laten voor zwakke weggebruikers zodat ze afstand kunnen houden en zich kunnen verplaatsen binnen een veilige zone. Maar ook om de verplaatsingen van 'nieuwe' fietsers en voetgangers te vergemakkelijken. Deze voorlopige maatregel zou verlengd kunnen worden als het experiment geslaagd blijkt! Al schakelt het hele Gewest al over naar 30 km/u vanaf 1 januari 2021, op enkele uitzonderingen na.

Opmerkingen

Er zijn echter enkele opmerkingen die kunnen gemaakt worden bij deze beslissing, in het bijzonder over de afbakening ervan. In de oppositie wordt er gevreesd dat dit het economisch herstel zal vertragen en dat de Brusselaars zich zullen 'opstapelen' in het openbaar vervoer als ze zich niet kunnen verplaatsen met de auto. Daarnaast is 20 km/u een makkelijk haalbare snelheid met de fiets, zeker als het een elektrische is. Gaat de politie zwakke weggebruikers beboeten die wat te gehaast zijn in plaats van zich enkel te richten op de automobilisten? En kunnen deze zones hun rol wel vervullen zonder aanpassingen? We zullen het over een paar weken zien.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten