Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Elektrische Volvo XC90 krijgt lidar voor autonoom rijden

Geschreven door Frédéric Kevers op 25-06-2021

Volvo wil een grote stap zitten in het autonoom rijden en rust daarvoor zijn volgende, elektrische Volvo XC90 standaard uit met een lidarsysteem, dat na verloop van tijd beter moet kunnen rijden dan een mens.

Volvo zet zijn strijd voort naar een meer geavanceerd geautomatiseerd rijden, met het volledig autonoom rijden van de auto als doel. De Zweedse constructeur zal zijn volgende generatie elektrische XC90, die in 2022 uitkomt, standaard uitrusten met lidartechnologie. Een "beslissend moment" dat de grenzen voor standaard veiligheidsuitrusting zou kunnen verleggen.

Tegengestelde van Tesla

Er is duidelijk meer dan één weg naar veilig autonoom rijden, want Volvo (eigendom van de Chinese Geely-groep) kiest voor een andere richting dan de Amerikaanse 'specialist' Tesla, dat zelfs zijn radars opgeeft om volledig te steunen op camera's voor zijn Autopilot en Full Self Driving-systemen. Volvo kiest dan weer om beroep te doen op sensoren en lidartechnologie, waarvoor het samenwerkt met Luminar Technologies, een start-up die is gespecialiseerd in sensoren voor auto's met autonome functies.

Directe omgeving scannen

Door de combinatie van de Sentinel-software van Luminar Technologies en de Iris lidartechnologie - die laserlichtpulsen gebruikt om precieze beelden van de omgeving rond de auto te produceren - met de software voor automatisch rijden van Volvo, zal de toekomstige elektrische Volvo XC90 zijn onmiddellijke omgeving beter kunnen begrijpen om de prestaties van de automatische rijhulpmiddelen en de actieve veiligheid van de auto te verbeteren.

Voor Hakan Samuelsson, CEO van Volvo Cars, is het standaard uitrusten van de aankomende elektrische XC90 met deze lidartechnologie een grote stap voorwaarts op het gebied van veiligheid, want "door deze hardware standaard te hebben, kunnen we de veiligheidsfuncties voortdurend verbeteren en geavanceerde autonome rijsystemen introduceren."

1000 dollar

Tot dusver was de belangrijkste hinderpaal voor het aanbieden van lidar als standaarduitrusting in voertuigen de prijs van de technologie. Henrik Green, Volvo's CTO, gelooft dat dit niet langer een probleem is en dat de kosten zullen dalen naarmate de volumes toenemen. Op dit moment zegt Luminar dat de eenheidsprijs van zijn Iris-lidar ongeveer 1.000 dollar (840 euro) is.

Voor Volvo zal de lidar als standaarduitrusting op de volgende elektrische XC90 de verkoopmarges zeker verminderen, maar anderzijds zal het merk aanvullende veiligheidsdiensten kunnen verkopen die gebruik maakt van deze technologie, waardoor het mogelijk is om het geld terug te verdienen en er tegelijk volume wordt gegenereerd. Daardoor kan de ontwikkeling van de technologie worden versneld en worden de productiekosten geleidelijk verminderd.

De Volvo XC90 was goed voor meer dan 90.000 verkopen in 2020 en is het best verkochte model van het Zweedse merk in de Verenigde Staten, en het op twee na best verkochte model wereldwijd.

>>> Alle versies en prijzen van de Volvo XC90 in België

Veiligheid als standaard

Voor Volvo is veiligheid een fundamentele en historische waarde. Het merk wil dan ook een voorloper zijn en blijven door lidar als standaarduitrusting aan te bieden op zijn wagens, een overtuiging die Austin Russell, CEO van Luminar Technologies, deelt: "Dit is een soort keerpunt voor de industrie. Je hebt geen optiepakket voor airbags. Je hebt geen optiepack voor veiligheidsgordels. Waarom zouden we een optiepakket hebben voor levensreddende technologie?"

Om te beginnen zal de combinatie van de Iris-lidar en de Sentinel-software autonoom rijden alleen mogelijk maken op snelwegen, voornamelijk om wettelijke redenen. Zeker in Europa moet er nog worden gewacht op een wettelijk kader om de systemen op hun volle capaciteit te kunnen en mogen benutten.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten