Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Laat de maximumsnelheid niet over aan bureaucraten

Geschreven door Olivier Duquesne op 23-04-2020

Een Amerikaanse universitaire studie kwam tot een voor de hand liggende conclusie: de maximumsnelheid moet vastgelegd worden door de ingenieurs. Een te lage snelheid zou namelijk gevaarlijk zijn.

Uit een studie van Penn State University uit 2018 toont aan dat een te restrictieve maximumsnelheid niet gunstig is voor de verkeersveiligheid. De onderzoekers van deze universiteit hebben vastgesteld dat wanneer de beperking lichtjes onder de technische aanbevelingen van de ingenieurs ligt, er een significante daling is van het aantal ongevallen met of zonder slachtoffers. Maar als de snelheid te veel wordt verlaagd (op uitzonderlijke weersomstandigheden na), bijvoorbeeld van 130 km/u naar 110 km/u, is er net een toename van dodelijke ongevallen en gewonden. Omdat "chauffeurs niet meer aandachtig zijn", volgens Vikash Gayah, professor burgerlijk ingenieur.

Snelweg in Montana

De onderzoekers stelden eerst vast dat voertuigen twee keer zoveel kans hadden om de limiet te respecteren op de plekken waar die 50 mph bedraagt (80 km/u) of 55 mph (88 km/u). Dat stijgt tot vier keer zoveel bij een limiet tussen de 60 mph (96 km/u) en 70 mph (113 km/u) vergeleken met een limiet onder de 50 mph. Enkel als er een vorm van wetshandhaving aanwezig is, kan ervoor gezorgd worden dat een meerderheid de limiet van minder dan 50 mph respecteert.

Betere alertheid bij 75 mph

De onderzoekers van Penn State hebben de beperkingen op 12 stukken snelweg in Montana vergeleken, met de steun van de autoriteiten van de staat. Bij 8 stukken werden de limieten aangepast. Een daling van 5 mph (8 km/u) tegenover de aangeraden snelheid door de ingenieurs had een positief effect op het aantal ongevallen en zelfs op het respect voor de limieten. Maar grotere verschillen (vanaf 10 mph) tussen de aangeduide snelheidsbeperking en de door ingenieurs aanbevolen limiet zorgden niet enkel voor minder respect voor de regels, maar deden ook het aantal ongevallen toenemen, net als de ernst ervan door gebrek aan oplettendheid van de bestuurders. De alertheid is het best waar het mogelijk is om meer dan 70 mph te rijden (de maximum toegelaten snelheid in Montana is 75 mph, ofwel 120 km/u).

Snelheid van de ingenieurs

Voor deze groep onderzoekers uit de afdeling analyse en preventie van ongevallen is de ideale snelheid deze die is vastgelegd op basis van technische studies over vloeiend verkeer, die worden afgewogen om een geschikte snelheid vast te leggen met behulp van een statistisch model. Maar de druk van burgers of politici en problemen met de perceptie van veiligheid hebben als gemeenschappelijk effect dat de snelheidslimieten tot onder de technische aanbevelingen worden verlaagd. Terwijl het net het veiligst is om te kiezen voor de meest aanvaarde snelheid die beantwoordt aan de objectieve criteria van de ingenieurs, in plaats van de keuze van de limieten enkel aan de politici over te laten.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten