Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Mannen veroorzaken meer ongevallen, vrouwen komen er vaker bij om

Geschreven door Yeelen Möller op 09-02-2023

Een Franse verkeersveiligheidscampagne waarschuwt mannen voor het feit dat ze meer (dodelijke) verkeersongevallen veroorzaken. Tegelijk lopen vrouwen meer kans om te overlijden bij een ongeval. Hoe zit de vork in de steel?

"Soyez l'homme que vous voulez être, mais soyez un homme vivant" (Wees de man die u wilt zijn, maar wees een man die leeft). Zo luidt de nieuwe verkeersveiligheidscampagne van Sécurité Routière in Frankrijk, die zich opvallend genoeg vooral op mannen richt.

Dat heeft een reden: 78% van de verkeersdoden in Frankrijk is een man. En in 84% van de gevallen was het ook een man die het dodelijke ongeluk veroorzaakte.

Ook in België meer ongelukken met en door mannen

Cijfers die min of meer overeenkomen met wat er in ons land gebeurt, zo bevestigt verkeersveiligheidsinstituut Vias aan VRT NWS: "Ook bij ons is elk jaar tussen de 70 en de 80 procent van de verkeersdoden een man", aldus woordvoerder Stef Willems.

Dat zou zowel komen door het feit dat mannen meer kilometers afleggen in het verkeer, onafhankelijk van het type vervoersmiddel, maar ook omdat mannen over het algemeen minder 'veilig' rijden (overdreven snelheid, onder invloed van alcohol of drugs, gsm achter het stuur of geen gordel). 

Vrouwen meer kans op overlijden

En toch heeft een vrouw of iemand met een vrouwelijk lichaam bij een ongeval meer kans om zwaargewond te raken (73%) of zelfs te overlijden (17%) dan iemand met een mannelijk lichaam in hetzelfde ongeluk, volgens een onderzoek gepubliceerd in Automotive News.

Dat heeft twee hoofdredenen: als eerste is er het feit dat crashtestdummies ontworpen zijn naar het model van een mannelijk lichaam. Dat betekent dat wagens die als 'veilig' worden aanschouwd volgens de botsproeven, aanzienlijk meer risico's kunnen inhouden voor vrouwelijke inzittenden of inzittenden met een vrouwelijk lichaam. Ook heeft de dichtere zitpositie bij het stuur door de over het algemeen kleinere lichaamslengte een impact op de hoeveelheid been- en enkelblessures.

Sociale factor?

De tweede reden is omdat vrouwen over het algemeen met kleinere wagens rijden dan mannen. Die hebben over het algemeen al een iets lagere veiligheidsscore, maar vooral in een botsing met een grotere en zwaardere auto zijn ze sterk in het nadeel.

Naast de boodschap die Sécurité Routière wil overbrengen aan mannen, is er dus ook een verantwoordelijkheid voor constructeurs om hun wagens veilig te maken voor iedereen.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten