Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / ONDERZOEK – SUV’s zijn gevaarlijker voor voetgangers

Geschreven door David Leclercq op 05-07-2018

Een onderzoek bewijst met cijfers ook aan wie het niet wil geloven dat SUV’s veel gevaarlijker zijn voor voetgangers dan andere, lagere voertuigen.

Het succes van SUV’s is een op zijn zachtst gezegd paradoxaal fenomeen: ze zijn zwaarder, groter, duurder enzovoort, en toch is hun opkomst onmiskenbaar, in die mate dat ze goed zijn voor een marktaandeel van 30 procent onder nieuwe auto’s. Uit een nieuwe – Amerikaanse – studie blijkt vandaag echter dat daar ook een fors nadeel aan is verbonden. Voetgangers zouden bij een aanrijding door een voertuig 2 tot 3 keer meer kans lopen om gedood te worden als dat voertuig een SUV is.

Vals positief beeld

Velen hebben nochtans een positief beeld van SUV’s. Omdat ze hoger zijn, zouden ze veiliger zijn, zeker voor de bestuurder, die een beter zicht op de weg heeft. Maar dat klopt niet helemaal, want de hogere motorkap en het gewicht zijn elementen die deze modellen gevaarlijker maken voor voetgangers.

Harde cijfers

In de Verenigde Staten, waar de SUV koning is, is het aantal voetgangers dat overlijdt in het verkeer sinds 2009 toegenomen met liefst 46 procent. Die stijging is op hetzelfde moment gekomen als de economische heropleving en de opkomst van de SUV en hangt ons dus ook boven het hoofd, aangezien we hier dezelfde fenomenen zien. Gelukkig zijn de Europese wetten (verplichte noodremhulp en dergelijke) van die aard dat de gevolgen wat worden verzacht. EuroNCAP heeft trouwens beslist om het Amerikaanse verkeersveiligheidsagentschap te volgen, door nieuwe testprocedures in te voeren die de gevolgen van een impact op zwakke weggebruikers quoteren. Die laatsten vormen namelijk jaar na jaar nog steeds de grootste groep binnen de verkeersdoden.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten