Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Pyrofuses om elektrocutie na een ongeval te voorkomen

Geschreven door Olivier Duquesne op 11-10-2019

Een van de angsten die men tegenkomt bij elektrische auto’s is het risico op brand of elektrocutie na een ongeval. Bosch herinnert eraan dat er veiligheidssystemen zijn om dat te voorkomen.

Bij een grote schok, tijdens een verkeersongeval, kan de bekabeling van een elektrische of hybride auto loskomen. Als er een contact is met de carrosserie, zou de auto dus elektriciteit ermee kunnen geleiden, wat risico geeft op ontlading voor de inzittenden of hulpdiensten, net als brandgevaar. Om dat te vermijden, moeten de batterijen van 400 of 800 V die de motor(en) voeden snel worden losgekoppeld. Daarvoor gebruikt Bosch halfgeleiderchips die in staat zijn om de hoogspanningsstroom automatisch los te koppelen zodra de airbag wordt geactiveerd (en er dus een ongeval is gebeurd). Dat werkt met pyrofuses, een soort zekering met springstof die een micro-explosie veroorzaakt. Het ontspringen van de lading snijdt onmiddellijk de elektrische stroom af en elimineert het risico op brand en elektrocutie. Opgelet: deze oplossing werkt niet bij een heel zware botsing waarbij de batterij uit de auto komt.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten