Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Welk model verdient de prijs van auto van het jaar 2021?

Welk model verdient de prijs van auto van het jaar 2021?

Stem nu!

Veiligheid / Verkeersregels: Belgische chauffeur blijft slechte leerling

Uit onderzoek blijkt dat de Belgische bestuurder de verkeersregels minder goed opvolgt dan andere Europese chauffeurs. Over welke fouten hebben we het dan en waarom blijven we ze maken?

Overzicht :

Volgens een studie van de Franse stichting Vinci Autoroutes “leeft 84 % van de Belgische bestuurders het verkeersreglement wel eens niet na”. Dat is de slechtste score van de 11 onderzochte landen. Van de 12.400 mensen die Ipsos ondervroeg (in België, Duitsland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië, Italië, Nederland, Polen, Slovakije, Spanje en Zweden), bedroeg het gemiddelde van bestuurders die vrij omspringen met de regels, namelijk 75 procent.

Als belangrijkste excuus (60 %) schuift de Belg naar voren dat “de regels niet altijd coherent zijn”, terwijl het Europese gemiddelde daarvoor 52 % bedraagt. Franse automobilisten staan echter even kritisch ten overstaan van de regels (60 %), terwijl in dat buurland 74 % toegeeft de regels te overtreden. Zowel in België als in Frankrijk is het zo dat de regels kunnen verschillen naargelang van de regio (30 km/u in het Brusselse gewest, 70 of 90 km/u buiten de bebouwde kom in Vlaanderen of in Wallonië versus 80 of 90 km/u afhankelijk van het departement in Frankrijk).

Drang naar regels

Paradoxaal genoeg verklaart slechts 16 % van de ondervraagde Belgen openlijk tegen elke regel te zijn, met als argument zijn of haar ervaring (8 %) of zijn of haar vrijheid (8 %). Dat is zelfs beter dan het Europese gemiddelde (respectievelijk 9 en 10 %). Maar in plaats van het gedrag van de Belgen te hekelen zou Vias echter beter vragen stellen bij de pertinentie van ons verouderende verkeersreglement en de regionale verschillen. Want 30 % van de Belgen vindt dat “sommige regels er enkel zijn om boetes te geven”, een score die eveneens (lichtjes) boven het Europese gemiddelde ligt (29 %).

Minst nageleefd

Dit zijn de overtredingen die Belgen volgens Vinci Autoroutes het vaakst zeggen te begaan:

  • Vergeten te vertragen in de buurt van wegenwerken (67 %).
  • Voorbij een verkeerslicht rijden wanneer het oranje is en rood gaat worden (62 %).
  • Niet volledig stoppen wanneer het moet (61 %).

Op Europees niveau (11 landen) ziet dat ‘klassement’ er als volgt uit:

  • Voorbij een verkeerslicht rijden wanneer het oranje is en rood gaat worden (62 %).
  • Vergeten te vertragen in de buurt van wegenwerken (51 %)
  • Op de autosnelweg op de middenrijstrook rijden terwijl de rechterrijstrook vrij is (50 %).

Bescherming

De motivatie van 50 % van de Belgen om het verkeersreglement wél te volgen, is in de eerste plaats de bescherming van zichzelf (23 %) en van zijn of haar passagiers en andere weggebruikers (27 %), tegenover 26 en 33 % voor het Europese gemiddelde. 20 % van de ondervraagde Belgen zegt de verkeersregels te volgen om een boete te vermijden, terwijl het gemiddelde daarvoor slechts 11 % bedraagt.

Nog een opmerkelijk cijfer uit de studie: de Belg is het meest ongeduldig. 49 procent van de bestuurders die Ipsos in ons land ondervroeg, geeft toe regelmatig onterecht voorrang te nemen. De studie en het persbericht van Vias vermelden niet of dat te maken heeft met ons verkeersreglement (dat te sterk gericht is op voorrang van rechts). In de oospronkelijke studie van Vinci Autoroutes zijn agressie in het verkeer, een gebrek aan hoffelijkheid en een veranderende persoonlijkheid eenmaal achter het stuur in sommige landen mogelijke verklaringen voor die haast om een kruispunt op te rijden. 84 % van de 12.400 ondervraagden geeft trouwens toe schrik te hebben van andere bestuurders.

Andere bijzondere gevallen

De studie van Vinci Autoroutes trekt ook een parellel tussen het niet-naleven van het verkeersreglement en het niet-naleven van de coronamaatregelen, want 77 procent van de mensen die aangeven het niet zo nauw te nemen met de verkeersregels, doen hetzelfde met de maatregelen die de verspreiding van het coronavirus moeten indijken. De Ipsos-studie schuift ook andere courante risicogedragingen op de Europese wegen naar voren, zoals slaperigheid, onoplettendheid, gsm-gebruik en te lange rijtijden. Wat dat laatste betreft, geeft 40 procent toe de aanbevolen rijtijd van twee uur niet na te leven. De gemiddelde rijtijd in Europa is zelfs 3 uur en 2 minuten. De Polen zitten het langst aan één stuk achter het stuur (3 uur 38 minuten), terwijl de Spanjaarden het snelst pauzeren (2 uur 37 minuten).

Web Editor - Specialist Advice

NIEUWSBRIEF

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken