Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Wat zoek je?

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Mercedes EQB 300 4Matic - elektrische zevenzitter

Geschreven door Ken Divjak op

Twee jaar na de introductie van de GLB lanceert Mercedes de elektrische EQB. Die behoudt zijn optionele 5+2-configuratie en wordt zo de eerste elektrische zevenzitter in het compacte premiumsegment.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Concept

Met de voorstelling van de EQB staat het aantal EV-lanceringen bij Mercedes dit jaar al op vier. De EQE heeft zijn intrede in september op de IAA gemaakt, de EQS dateert van midden 2021 en de EQA mocht al in januari de spits afbijten. Samen met de eerder onthulde EQC en EQV brengt dat de EV-teller van Stuttgart op zes, wat ruimschoots meer is dan de vier i-modellen die BMW momenteel in stelling brengt en de drie e-Trons die Audi op het moment van schrijven aanbiedt. Bovendien hopen ze in Stuttgart extra voorsprong te nemen door als eerste een compacte zevenzitter op stroom te lanceren, ook al is die EQB eerder een 5+2 geworden, met twee noodzitjes in de koffer.

Die twee extra zitplaatsen? Die zijn om te beginnen niet standaard, maar optioneel, net als bij de Mercedes GLB. En ze verkleinen het stouwvolume afhankelijk van de kofferconfiguratie met 30 tot 90 liter. Mercedes geeft ook toe dat passagiers langer dan 1,65 meter niets op de kofferzitjes te zoeken hebben, maar Isofix-bevestigingspunten voor kinderstoelen zijn er wel. Dankzij afzonderlijk verstelbare rugleuningen en een over 14 centimeter verschuifbare achterbank bepalen de passagiers op de tweede rij hoe de beenruimte precies verdeeld wordt. De zitting van die achterbank is wel kort. Zo praktisch als een echte monovolume is de Mercedes EQB dus niet.

Net als de GLB waarop hij gebaseerd is, staat de Mercedes EQB op het uitgerekte platform van de A-Klasse. Dat is voor de gelegenheid aangepast om 66,5 kWh aan lithium-ionbatterijcellen in de vloer te transporteren. Mocht die (netto)capaciteit je vertrouwd in de oren klinken, dan komt dat door de EQA, want die heeft precies dezelfde batterijen aan boord. En bij uitbreiding, ook dezelfde aandrijflijnen: de 300 en de 350, die sinds de update van mei 2021 ook in de elektrische tegenhanger van de GLA beschikbaar zijn.

Beide varianten van de Mercedes EQB combineren een asynchrone elektromotor op de vooras met een synchroon exemplaar op de achteras om hun 4Matic-badge te verdienen. Op termijn volgt er nog een ecoversie, die het rijbereik van de huidige 419 kilometer (voor beide versies) tot boven de 500 kilometer moet tillen, alsook een 250-uitvoering met alleen voorwielaandrijving.

Test 2022 Mercedes EQB

Rijgedrag

Voor deze kennismaking concentreren we ons op de Mercedes EQB 300 4Matic, die tot nader order de instapversie van het elektrische GLB-gamma vormt. Het systeemvermogen bedraagt hier 228 pk en 390 Nm, ook al specificeert Mercedes niet hoe de verdeling tussen voor- en achtermotor precies verloopt. Want de asynchrone elektromotor onder de motorkap mag dan al het gros van de pk’s voor zijn rekening nemen, maar omdat die niet van de zuinigste is, kiest Mercedes er in de EQB voor om de kleinere achtermotor het merendeel van het werk te laten doen. In de praktijk verkiest de EQB 300 4Matic dus achterwielaandrijving – tenzij je al het vermogen sommeert en de voorwielen naar grip voelt zoeken terwijl het ESP een tandje bijsteekt.

Toch legt de Mercedes EQB over het algemeen een goede balans voor die volwassen aanvoelt voor een auto uit de A-Klasse-familie. Met de optionele adaptieve schokdempers kun je hem zelfs redelijk comfortabel noemen, terwijl het stuur weliswaar gevoel mist, maar toch precies reageert op commando’s. Zelfs de remwerking is goed, al dan niet in combinatie met de instelbare remenergierecuperatiemodus via de stuurpeddels. In ‘D-‘, de strafste stand, is die wat overdreven, maar in ‘D’ is het betere one pedal-gevoel nooit veraf.

Bovendien komt de voorlopige basisversie niets tekort qua vermogen, waardoor de 0-tot-100-tijd van 8 seconden plausibel lijkt en de begrensde top van 160 km/u geen belemmering vormt op de Autobahn. We zouden eerlijk gezegd niet weten waarom je voor de krachtigere Mercedes EQB 350 4Matic met 292 pk en 520 Nm zou opteren, want dan stoot het vermogen echt op de grenzen van het onderstel, om de route zo efficiënt mogelijk af te leggen). Beide systemen verdienen wat ons betreft een pluim, ook al houden ze nog geen rekening met de reële laadsnelheid van de laadpunten onderweg.

Daarvan gesproken: snelladen op gelijkstroom kan maximaal met 100 kW, wat ongeveer een half uur impliceert om weer van 10 naar 80 procent batterijstatus te gaan. Met de Electric Intelligence-navigatiefeature ingeschakeld worden de accu’s wel op voorhand geconditioneerd om meteen naar die 100 kW laadsterkte te gaan en zo min mogelijk tijd aan de paal te verliezen. Aan een klassiek wisselstroomlaadstation laadt een EQB met maximaal 11 kW. Aan een driefasig laadpunt is een lege batterij daarmee in een slordige 7 uur weer opgeladen.

Omdat ondervinding nog altijd het beste bewijs is, hebben we de verbruiksmeter nauwlettend in de gaten gehouden tijdens onze rit op de netjes gemanicuurde wegen rond Stuttgart. En wat blijkt? Dat het energieverbruik bij normale belasting tussen de 18 en de 24 kWh/100 km schippert. Om beter te doen, zul je moeten ecorijden én kou lijden, door de verwarming buitenspel te zetten. In reële omstandigheden bedraagt het rijbereik dus geen 419 kilometer, maar eerder 350, waarmee de Mercedes EQB 300 4Matic zich in de middenmoot kwalificeert.

Test 2022 Mercedes EQB

Verdict

Mercedes zegt zelf dat de ‘+2’-zitjes van de EQB eerder bedoeld zijn voor occasioneel gebruik, maar dat neemt niet weg dat de elektrische GLB de beschikbare centimeters efficiënt gebruikt. Toegegeven, het koffervolume heeft ietwat te lijden onder het accupakket en het lijkt alsof je voorin ook hoger zit, maar verder is de omschakeling naar elektriciteit vooral een plus gebleken. De elektrische Mercedes EQB rijdt namelijk nog volwassener dan de GLB-versies met verbrandingsmotoren, terwijl het vermogen en het rijbereik van de basisversie toereikend zijn.

In België bedraagt de basisprijs van de EQB 300 63.041 euro oftewel 7.865 euro meer dan de identiek gemotoriseerde maar natuurlijk wel kleinere EQA 300. In ruil krijg je een EV die best nog wat extra’s verlangt om hem te configureren zoals op de foto’s, hoewel de gebruikte materialen eerder bij de prijszetting van de conventioneel gemotoriseerde GLB passen.

  • Volwassen rijgedrag
  • Slimme ecofeatures
  • Twee noodzitjes verkrijgbaar
  • Hoge basisprijs
  • Dure opties
  • Kofferzitjes enkel voor kleine kinderen

Verwante testen

In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz GLB

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoGids helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!