Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mini Cooper S E Countryman ALL4: Fiscaal geoptimaliseerd

Geschreven door op

Basisprijs meer info
37.350 €
  • Score redactie 14.70/20

Overzicht :

Hybride motoren hebben de wind in de rug en de SUV is extreem populair. Mini brengt beide concepten samen in de nieuwe fiscale lieveling van de chique stadswijken.

Het concept

Dit had een nieuwe mijlpaal kunnen zijn in de autogeschiedenis: het stuur nemen van de eerste (plug-in) hybride Mini. Maar de eerlijkheid gebiedt ons de pret te bederven met een dosis realisme: we kennen hem eigenlijk al een beetje, want deze nieuwe Mini neemt heel de chassis- en motorarchitectuur over van de BMW 2-Reeks Active Tourer 225xe. Hij gebruikt dezelfde aandrijfgroepen (1.5-turbodriecilinder met 136 pk + synchroonmotor met permanente magneet van 88 pk, samen 224 pk), hetzelfde principe voor de intelligente vierwielaandrijving (de verbrandingsmotor voorin drijft de voorwielen aan, de elektromotor achterin de achterwielen), de Steptronic-zestrapsautomaat gebruikt dezelfde verhoudingen en ook de wielbasis, de spoorbreedtes en de buitenmaten zijn quasi identiek. Dat is trouwens niet teleurstellend, want de 225xe was een aangename verrassing en bij Mini is de verpakking vooral oneindig veel chiquer.

  • Extreem trendy auto
  • Verbruik mits de nodige toewijding van de klant
  • Fiscaliteit in vergelijking met “gewone” Cooper S
  • Minder interessant bij sportieve rijstijl
  • Gewicht (verslindt banden)
  • Geen sleep mogelijk

Wat er verandert

In vergelijking met een klassieke Cooper S (met automatische versnellingsbak en ALL4 voor een eerlijke vergelijking) verschilt in de eerste plaats de motor, zoals we in het vorige hoofdstuk al meldden. Verder wordt de auto vooral zwaarder: + 245 kilo… Dat is niet niets en Mini moest de ophanging en de remmen (grotere schijven vooraan) aanpassen. Verder zitten de lithium-ionbatterijen onder de achterbank waardoor die laatste niet langer verschuifbaar is en nemen ze nog eens 45 liter kofferruimte in. Er is ook geen reservewiel meer en het is niet mogelijk om een aanhangwagen of een caravan te slepen.

Hoe rijdt hij?

Mini stuurde ons over de slingerbaantjes vlakbij de Catalaanse kust. Maar voor we mogen spelen, moeten we eerst ons huiswerk maken: Barcelona van het ene eind naar het andere doorkruisen, een echte straf tijdens de piekuren. Het was wel de gelegenheid om te starten in de zuiver elektrische rijmodus Max eDrive (tot 125 km/h) en te genieten van de ontspannende soepelheid van een uitstootvrije motor. Realistisch gezien moet deze Mini zo’n 20 à 30 kilometer kunnen rijden zonder een druppel benzine te verstoken. Bij het buitenrijden van de Catalaanse hoofdstad activeren we het programma Auto eDrive, waardoor de benzinemotor en de elektrische krachtbron samenwerken om het rendement te optimaliseren (zuiver elektrisch tot 80 km/h bij een rustige rijstijl en met medewerking van de 1.5 bij de behoefte aan meer ‘punch’). De omschakeling gebeurt bijna onmerkbaar soepel. Wanneer de weg begint te kronkelen, draaien we de schakelaar van het Mini Driving Experience (standaard op dit model) naar Sport om de ophanging stugger te maken. Hoewel deze hybride SUV liefst 1,7 ton weegt, verbluft de Countryman door zijn trouw aan de juiste lijnen, zijn bochtsnelheden en zijn rolbeheersing. Opgelet echter: wanneer de batterij leeg is, heeft de kleine 1.5 het veel moeilijker om de 1,7 op zijn eentje voort te slepen.

Budget & uitrusting

Mini plaatst de Cooper S E ALL4 helemaal bovenaan het gamma voor 36.650 euro, wat quasi dezelfde prijs is als de Cooper SD ALL4 met automaat en liefst 4.400 euro meer dan de conventionele Cooper S. Ook de uitrusting is top (standaard navigatie en Mini Driving Experience, bijvoorbeeld), maar door het leer, een panoramisch dak en de vele personaliseringsmogelijkheden kan de factuur nog erg fors worden opgedreven.

Concurrenten

Die zijn er niet echt. Tenzij er ook een hybride Fiat 500X, een Audi Q2 e-tron of een Range Rover e-Evoque zou komen geniet Mini de luxe toe te treden tot wat we een nieuwe microniche zouden kunnen noemen, namelijk die van de hybride compacte premium-SUV’s.

Meer realistisch is zijn meest directe rivaal de Countryman Cooper SD ALL4 automaat, die een paar honderd euro minder kost.

Ons verdict

U vindt de Countryman Cooper S met zijn tweeliter te dorstig en de dieselversie Cooper SD voorbijgestreefd en weinig klassevol? Dan is er de Countryman Cooper S E ALL4, die ongetwijfeld het gemakkelijkst te verantwoorden is in de boekhouding zonder je rijplezier te ontzeggen. Sociaal gezien geeft deze nieuwe Mini je bovendien een schoon imago en wordt hij de nieuwe ‘must-have’ in het segment van de compacte SUV’s. Zelfstandigen en bedrijven hebben alle reden om te likkebaarden.

In dit artikel : MINI, MINI Countryman